Jag har försökt att söka efter detta men kunde inte hitta något befintligt inlägg.
Det är inte riktigt ett problem, men det verkar som om de antingen försöker blockera detta, eller så har de bara gjort någon felaktig konfiguration.
Jag är uppkopplad till det offentliga wifi på en flygplats. Jag har en anslutning till min egen VPN-server som är inställd för att låta mig nå alla mina lokala enheter hemma.
Anslutningen är också inställd så att all trafik går genom tunneln.
Jag har aldrig märkt detta förut på något annat offentligt wifi eller nätverk jag har varit ansluten till, men plötsligt kunde jag inte nå mitt lokala nätverk. Jag gjorde en traceroute och såg att det var korrekt, jag kunde till och med se min egen router hemma, men jag kunde inte pinga den.
Jag testade både på min telefon och dator, men problemet var detsamma.
Jag kollade de route som fanns på min dator, och såg att wifi-nätverket hade skapat en specifik 192.168.0/20 route. Så även om jag har VPN-konfigurationen för att skapa en standardrutt, så orsakade denna specifika route problem.
Självklart kan jag ta bort den på min dator, men på min iPhone skulle det vara lite svårt.
Det är en medveten policy. Jag upptäckte detta på Macy’s i Boston när jag försökte få tillgång till en webbplats via deras wifi och gick genom min egen VPN-server i Storbritannien.
Jag har läst lite om detta och har upptäckt att det är vanligt. Jag har ingen aning om varför, eller hur det gynnar butiken, men för att få tillgång till mitt Revolut-konto var jag tvungen att slå av wifi och använda telefonens nätverk.
Förresten, på Lord and Taylor, jag kopplade till deras wifi och när jag kollade på min telefon såg jag att min internettrafikindikator reagerade kraftigt. De skrapade min telefon och gigabyte av data sögs ut. Jag agerade direkt, men om jag går dit igen kommer jag att stänga av min telefon helt.
Jag tror att du upplevde ett annat problem än jag. Om jag förstod dig rätt.
För jag kan använda VPN:n normalt, i meningen att nå internet via VPN och få samma offentliga IP och säkerhet som jag skulle ha hemma.
Det enda som inte fungerade var att nå mitt lokala nätverk hemma.
Men det kan vara gjort på ett sätt som också stör internetanslutningen. Om någon till exempel satte en rutt för IP-adresser som är för en specifik tjänst, som Revolut eller liknande. (Självklart skulle de behöva göra lite mer angående MiTM-attacker, men kanske är det en bra början)