Notering: Det finns några antaganden i inlägget nedan eftersom jag löste problemet på min väns telefon för några veckor sedan
Min vän köpte nyligen en S22+ och sedan uppgradering till Android 13 kunde varken ansluta till mitt WiFi. Samma telefon när den körde Android 12 kunde ansluta till samma SSID.
Vid vidare undersökning tror jag att det finns ett fel i Samsung-programvaran som hanterar WiFi-anslutningen. Detta problem verkar till stor del uppstå när standardrouterns IP ändras (och ställer in en DNS-resolver annat än 8.8.8.8 (tror jag)). Så i mitt exempel, säg att min router standard-IP var 192.168.1.1, jag hade uppdaterat den till 192.168.155.150 och min DNS var inställd på 1.1.1.1.
Vad Samsung verkar göra är; när du ansluter via DHCP verkar den inte automatiskt ställa in DNS till router-IP eller 1.1.1.1. Istället, som i mitt fall, inställdes den på 192.168.155.1 eller 192.168.1.1 (kommer inte ihåg nu).
Lösningen är att ändra DHCP till statisk och sedan uppdatera DNS till samma IP som din router. Du kan också ställa in din routers DNS-resolver till 8.8.8.8, då bör DHCP fungera som det ska.
Fixet ovan har fungerat på S22+, S22 Ultra och Fold-telefonen.