Jag har hört att Tor-anslutningar huvudsakligen skyddas av Tor-bridges för att förhindra att ISP:er vet om Tor-användning. Men jag förstår inte helt varför detta fungerar.
Om jag använder en Tor-bridge kanske min ISP inte vet om min anslutning till Tor-nätverket, men de kan fortfarande se att jag är uppkopplad till internet.
Ska de inte kunna avgöra att jag använder Tor, även med en bridge, eftersom de inte kan se de webbplatser jag använder? ISP:er vet om en användare har Tor eftersom du måste ladda ner Tor via ISP, och om ISP:en ser att jag är ansluten men inte kan se vilken webbplats jag är ansluten till, borde de inte kunna avgöra när och om jag använder Tor, eller hur? Rätta mig gärna om jag har fel.
Ladda ner Tor på offentligt Wi-Fi och konfigurera det sedan för att använda en bridge.
För andra gången den här månaden…
Syftet med bridges är censurmotstånd, inte att gömma att du använder Tor. Skillnaden är att en bridge förmodligen kan undvika de enklaste låga ansträngningar för att blockera Tor (bl. a. att blockera kända guard-relays), men den skyddar inte robust mot en motståndare som carefully övervakar och gör extra saker som trafikprofilering eller samlar ihop listor på bridges.
Om Tor är blockerad kan du prova en bridge, och om det löser problemet, bra. Men om du befinner dig i en situation där det bara är att vara känd för att använda Tor kan sätta dig i riskzonen, lita inte på bridges för att hålla detta hemligt.
Som andra kommentarer påpekar, om du använder Tor via en VPN, kommer din ISP att veta att du använder en VPN, men inte att du routar Tor genom den. VPN-leverantören kommer att veta det. Jag tror att det skulle kräva ett ganska konstruerat scenario för detta att vara någon fördel jämfört med att helt enkelt använda Tor. Fråga varför du bryr dig om din ISP vet att du använder Tor och varför de skulle se VPN-användning som en skillnad.
Du kan använda en VPN som andra föreslagit, men det beror verkligen på din användningssituation. Nu vet VPN-leverantören att du använder Tor, är det bättre?
Nej, de kan se att du är ansluten till en VPN och inte se något relaterat till Tor.
Titta hur SupG blev fångad.