Jag hostar för närvarande en VPN-tjänst på en VPS eftersom censur är dåligt. Jag och min vän brukar använda den för att kunna chatta på Discord men vi vill också spela LAN-spel över den. Men när vi båda är anslutna till samma VPN och jag är värden kan inte min vän hitta mig eller ansluta till mitt spel (Min “server” visas inte i LAN-spel listan).
Jag har övervägt att använda ZeroTier men det verkar som att vi måste vara kopplade via vår VPN-klient (så att Discord fungerar) OCH ZeroTier-klient (så att vi kan spela). Kommer det inte att orsaka problem?
VPS-enheten i fråga använder Ubuntu 24.04
Om spelet använder LAN-sändning måste du ha ett VPN-protokoll som är brokopplat istället för routat, till exempel OpenVPN med tap (inte tun som är routat).
Förresten WireGuard och flera andra VPN-protokoll stöder endast routing. (Men du kan använda VXLAN över WireGuard vilket ger dig ett brokopplat nätverk.)
Om du manuellt kan ansluta till spelservern via IP kommer det att fungera bra.
Kan du inte chatta över en annan kanal (WhatsApp, etc) under spelet, behöver det vara Discord?
Zerotier är faktiskt ett av de få VPN-protokoll som kan göra multicast, Wireguard, OpenVPN, IKEv2 etc.
Jag har övervägt brokoppling och har sett några guider för OVPN-inställning men kommer det inte att orsaka problem att använda internet via VPN? Discord är min största oro.
Tyvärr kommer OVPN inte att fungera för mig eftersom DPI :P. Wireguard verkar fungera (även om jag använder en fork av det).
Jag är fortfarande inte säker på varför jag inte bara kan använda min VPS-server som ett virtuellt LAN. Min hjärna gör redan ont av att läsa alla guider och irrelevant information.