Finns det ett sådant som ett "säkert android-telefon"?

Hej alla, i denna AI- och cyberbrottsårens tid känner jag mig lite. Paranoid. Jag har alltid varit ganska tekniskt kunnig, men tekniken hinner ikapp mig.
Jag antar att min fråga är, finns det en säker android-telefon. En som använder slut-till-slut-kryptering för sms/MMS röstsamtal och VoIP. Och döljer din internettrafik väl? Jag försöker inte undvika FBI eller något galet sådant. Jag är orolig för kriminella. Och det är min fru också. Vi vill ha en modern smartphone utan att kompromissa med integritet och säkerhet. Om en sådan telefon inte finns i USA, hur gör man för att skapa en, och vilken telefon är den bästa plattformen att arbeta med? Jag antar att rootning är mitt bästa alternativ, men jag är vilse och vet inte var jag ska börja. Alla råd eller förslag tas tacksamt emot.

Den svaga länken är sällan hårdvaran. Det är användaren.

Om någon kompromissar din e-postadress för att du använde samma lösenord på en annan tjänst och det blir kompromissat, har de dig.

Jag skulle lägga mer tid på att säkra mitt och min frus beteende innan jag oroar mig för direkt hackning via min telefon.

Köp en iphone, samsung eller google-enhet och du får en bakdörr för FBI/CIA och all din kommunikation routas fortfarande via NSA-servrar och läses av samarbetsvilliga Five Eyes-lands säkerhetstjänster om du blir ett intressant mål.

Köp en kinesisk telefon, det finns sannolikt en bakdörr för Statens säkerhetsministerium, och dina samtal, SMS, e-post och annat kommunikation är FORTFARANDE routade via NSA-servrar och läses av samarbetsvilliga Five Eyes-lands säkerhetstjänster om du använder den i ett Five Eyes-land.

Som någon som har gått så långt ner i paranoiapillen som du kan, är jag tillbaka på andra sidan med ett enda meddelande: Du är inte så viktig.

Jag skyddar mig fortfarande mot obehagliga personer med federala säkerhetsklareringar när jag reser utomlands. (En pinne öppnar enheten, den andra påbörjar en oåterkallelig rensning). Jag gör fortfarande mycket av min chattning med slut-till-slut-kryptering. Jag använder fortfarande ett bra VPN om jag gör något möjligen NSFW. Annars fortsätter jag med mitt liv.

Om du är främst bekymrad för kriminella, är en pixel med ett bra VPN som Private Internet Access (eller Google One om du är okej med att Google har all information om dig) en dålig startpunkt, men om du vill försöka behålla åtminstone en del av dina data utanför Googles händer, skaffa fortfarande en pixel men titta på ett av de tredje parts operativsystemen för en pixel. Men om du vill hålla dina data utanför Googles händer, finns det många saker du måste göra utöver att få något som GrapheneOS och privata internetanslutningar, så jag skulle personligen bara gå med den gratis Google One VPN som följer med en Pixel 7 eller 8.