Hej allihopa!
Jag har använt ett VPN i flera år och har aldrig haft detta problem. Prestandan är alltid lite långsam, men inte som detta.
När jag använder ett VPN med TMHI (via VPN-appen på enheter) sjunker mina hastigheter till under 10 Mbps. Det är samma oavsett om jag är ansluten direkt till routern via dess eget WiFi, ansluten direkt via Ethernet eller ansluten via mitt hemnätverk (som är anslutet till routern via WiFi). Samma sak gäller min stationär PC, bärbar, iPad, iPhone, osv.
Om jag kopplar bort från TMHI på min telefon och bara använder T-Mobiles mobilnät ser jag 200+ Mbps när jag är ansluten till mitt VPN. Samma gäller andra WiFi-nätverk och saker som inte verkar ha problem. Jag flyttade nyligen från en plats där jag hade gigabit fiber och konstant fick 250-300 Mbps när jag använde VPN på min stationära PC (980 Mbps utan VPN).
Jag har hittat andra med samma problem men ingen lösning. Från och med att bara inte använda VPN; finns det något sätt att få TMHI att fungera bättre med det? Eller är detta någon form av avsiktlig hastighetsbegränsning från T-Mobile? (Tillsammans med vissa appar vet jag att VPN kan användas för att kringgå tethering-begränsningar; kanske de upptäcker och begränsar VPN-trafik av den anledningen?)