Fäst VPN-prestanda?

Hej allihopa!

Jag har använt ett VPN i flera år och har aldrig haft detta problem. Prestandan är alltid lite långsam, men inte som detta.

När jag använder ett VPN med TMHI (via VPN-appen på enheter) sjunker mina hastigheter till under 10 Mbps. Det är samma oavsett om jag är ansluten direkt till routern via dess eget WiFi, ansluten direkt via Ethernet eller ansluten via mitt hemnätverk (som är anslutet till routern via WiFi). Samma sak gäller min stationär PC, bärbar, iPad, iPhone, osv.

Om jag kopplar bort från TMHI på min telefon och bara använder T-Mobiles mobilnät ser jag 200+ Mbps när jag är ansluten till mitt VPN. Samma gäller andra WiFi-nätverk och saker som inte verkar ha problem. Jag flyttade nyligen från en plats där jag hade gigabit fiber och konstant fick 250-300 Mbps när jag använde VPN på min stationära PC (980 Mbps utan VPN).

Jag har hittat andra med samma problem men ingen lösning. Från och med att bara inte använda VPN; finns det något sätt att få TMHI att fungera bättre med det? Eller är detta någon form av avsiktlig hastighetsbegränsning från T-Mobile? (Tillsammans med vissa appar vet jag att VPN kan användas för att kringgå tethering-begränsningar; kanske de upptäcker och begränsar VPN-trafik av den anledningen?)

Vilken VPN-klient använder du?

Vad är den aktuella MTU-inställningen på klienten?

Ändrade din IT-avdelning något? De skulle vara de bästa att fråga.

IPsec använder vanligtvis UDP, och kör sedan TCP inuti för att ta bort överhänget. Om du får betydande paketförlust på mobilnätet lider VPN:en.

IPsec är också lite kinkig med MTU.

Detta är helt enkelt anledningen till att jag lämnade. Det var inte värt att växla fram och tillbaka med TM, och min IT-avdelning var villig att hjälpa till, men jag kände inte för att vara mellanhand mellan båda sidor.

TM vägrade göra något åt det eller erkänna det.

PIA. Allt är inställt på standard; alltså antagligen 1500.

Tack igen för svaret!

Jag gjorde lite research om MTU och experimenterade med Windows ping-kommandon (med -f och -l), sänkte MTU:et därefter, och även om prestandan fortfarande är dålig; är den mycket bättre än tidigare. Nu ser jag 40-50 Mbps när jag är ansluten till VPN, och en mycket lägre ping. Jag kommer fortsätta experimentera. Men tack igen!

Så, igen. Prestandan är helt okej på andra internetanslutningar. Jag har också DSL hemma och när jag byter till det är prestandan bra. Det fungerar också på min telefon/iPad med VPN aktiverat och anslutet via T-Mobile, men inte när jag är ansluten via TMHI. Jag är inte säker på att något som ‘ändras’ skulle orsaka problemet. Jag bör kanske förtydliga att jag är en ny TMHI-kund. VPN-prestandan har varit mycket dålig sedan dag ett (vilket var för några dagar sedan).

Jag kanske experimenterar med MTU. Har du några förslag?

Till slut är det primära syftet för min husbil. Men eftersom det är snabbare än mitt DSL-anslutning, kändes det logiskt att använda det hemma också. Men jag kanske inte använder det för min hemanslutning; mellan detta problem och några tillförlitlighetsproblem jag har.

Jag hade mycket problem med prestandan, och det berodde mest på att jag var väldigt nära två band som fungerar. Använde Cellmapper för att se att jag är nästan lika långt från två master, den ena har N41 och den andra verkar inte ha det.

Troligen är N41-masten, kanske på grund av terrängen, mycket svagare. Så hastigheterna är långsamma, VPN-prestandan är obefintlig (kanske på grund av paketförlust?) och ibland finns det inget internet. När det kopplar till N71 är allt bra. Jag vet att N71 inte är supersnabbt, men det var ‘tillräckligt snabbt’.

Tyvärr hjälpte ingen flytt av saker och ting, och jag är inte intresserad av att investera i en extern antenn. Jag köpte faktiskt detta för min husbil, och tänkte att eftersom jag redan betalar för det, kan jag lika gärna använda det hemma. Men jag slutade ha samma problem på campingplatser. Byta mellan ett “tillräckligt” band och ett “fungerar inte alls” band. Områden där min telefon fick 10 Mbps nerladdning men min TMHI-gateway, ansluten till en extern takmonterad antenn, fick ingenting!

Genom att göra massor av forskning bestämde jag mig för att skaffa en LTE-router. 5G-routrar är mycket dyrare och jag behöver inte supersnabba hastigheter i husbilen. Det konstiga är att LTE fungerar mycket bättre än 5G hemma hos mig på TMHI-gatewayen. Och mitt hem är en adress som är “tillgänglig”, ingen fuskning behövs för att få det.

Även när Arcadyan-gatewayen ibland ser 150 Mbps eller mer, får LTE-modemet jag har nu konsekvent 90 Mbps nerladdning när som helst på dagen och 25 Mbps uppladdning. Och jag kan låsa det till det band som fungerar bäst. Det vill säga att det vill ansluta till band 66, vilket ger mig 10 Mbps ner och 2-3 Mbps upp. Men om jag manuellt väljer Band 2, som är ett svagare signalband, får jag dessa hastigheter mycket konsekvent.

Allt detta för att säga; om du är teknikintresserad och inte har något emot att vara lite… ‘kreativ’ med T-Mobiles användarvillkor, finns det några sätt att få detta att fungera. Teknisk sett, även med ett SIM-kort för telefon eller surfplatta som inte blir deprioriterat som TMHI.

Det mest chockerande är att med min MTU inställt på 1500, är prestandan med VPN identisk med utan. Jag vet inte om detta beror på att LTE spelar snällare med VPN än 5G, eller om det bara är för att routern jag köpte är ‘bättre’ än vad T-Mobile tillhandahåller. Men VPN ‘bara fungerar’.