Facebook vs. VPNs?

Min lokala länsstatsregering har en Facebook-sida med allmän information. Till exempel liveströmmande möten från olika regeringsgrupper som Styrelsen för Kommissionärer. Jag har använt denna resurs under det senaste året eller mer på grund av pandemin. Jag brukar alltid surfa på internet via ProtonVPN.

För några veckor sedan, när jag försökte få tillgång till länsstyrelsens Facebook-sida, blev jag ombedd att logga in på Facebook. Jag har INTE ett Facebook-konto och är inte intresserad av att skaffa ett. Jag ändrade ProtonVPN-servern från New York till New Jersey och kunde komma åt sidan utan inloggningskravet. Jag har sett webbplatser som svartlistar vissa VPN-IP-adresser och misstänker att det är vad som hänt.

På senare tid har jag upptäckt att jag inte kan få tillgång till sidan oavsett vilken server jag väljer. Jag har försökt med över 30 ProtonVPN-servrar och 20+ servrar från en annan leverantör. Om jag ansluter till internet direkt från min ISP kan jag komma åt sidan utan inloggning. Vilket leder mig till frågan…

Vet någon om Facebook aktivt blockerar åtkomst från VPNs om personen inte loggar in på ett Facebook-konto?

Tack,

Ken

p.s. Om någon vill verifiera detta, är Johnston County, North Carolina:s Facebook-sida:

www dot facebook dot com /jocogovNC

Det är ganska vanligt att webbplatser använder captcha eller helt enkelt blockerar anslutningar från VPN-IP. Särskilt företag som Facebook är ökända för att kräva att användare skapar konton för att kunna surfa.

Skapa bara ett tillfälligt fb-konto, Facebook kommer att dra ut varje trick ur sin ruttnande hatt för att samla så mycket data om dig som möjligt. Bättre att skapa ett falskt konto för dess syften för att undvika personlig stress.