Eufy lås utan WiFi

Är Eufy-låset UTAN WiFi helt fristående?

Krävs det att kopplas via Bluetooth till en telefon för att installera? Det verkar som att du kan behöva använda appen för att programmera det för att ställa in tillgängliga koder.

Om så är fallet, kan du ladda ner appen till en telefon via WiFi, programmera det från en plats där telefonen inte har något cellular- eller internetuttag?

Med andra ord, behöver detta lås “telefon hem” / ansluta till internet för någon av dess funktioner? Jag var mycket intresserad av Eufy-kamerorna eftersom jag trodde att de alla var lokala, och att inspelningen lagrades på den lokala basstationen, tills jag läste här att kamerorna fortfarande behöver ansluta till internet och inte spelar in till basstationen när internet är nere. Försöker ta reda på om det finns en liknande begränsning med det icke WiFi-kompatibla låset, eller om det verkligen kan vara helt fristående.

Jag kan inte ge några råd om låset, men jag kan rätta en missuppfattning om Eufys enheter i ett internetavbrott.

Beroende på var avbrottet äger rum, kommer Eufy-enheter fortfarande att spela in till homebase och lokala SD-kort. Du kommer bara inte att få notifikationer eller kunna se enheterna på distans. Det förutsätter att din router och homebase fortfarande fungerar.

För att testa detta stängde jag av min modem för att simulera ett ISP-avbrott, men lämnade homebase och router på. Sedan rörde jag mig framför kamerorna för att trigga dem. Som förväntat kunde jag inte se kamerorna eller få notifieringar. Men när modemet startade igen och en liten fördröjning för att homebase skulle ansluta, fick jag notifikationer och händelser för de kameror jag hade testat och kunde komma åt videoklippen. Jag testade också en ingångssensor och den fungerade på samma sätt. Jag testade kameror E, 2C, 2C Pro och batteridörrklockan och de hade alla samma beteende.

Mina inomhus 2K-kameror fortsatte också att spela in trots att anslutningen var nere, och jag kunde titta tillbaka på tidslinjen när anslutningen återställdes.

Internetanslutningen gör flera saker för Eufy-enheter. Den autentiserar appen med ditt konto, hämtar en lista över tillgängliga videoklipp och enheter, en adress till din homebase för att låta dig komma åt dem, möjliggör förändringar i konfiguration, och ansluter till notifieringstjänsten. Det kan finnas några fler saker däri, men de är de viktigaste funktionerna. Jag tycker att Eufy har gjort en ganska bra kompromiss med att spara data lokalt och ha möjligheten att fjärrstyra, meddela och konfigurera ditt system.

Ja till allt, förutom “telefon hem”. Det kräver en Bluetooth-anslutning till en mobil enhet för initial installation och upplägg av/uppdatering av koder och fingeravtryck, men är annars helt fristående tills du behöver lägga till, ta bort eller ändra en kod. Bluetooth-räckvidden är inte särskilt bra, kanske 10 fot som mest, men det är faktiskt en positiv funktion ur ett säkerhetsperspektiv.

Jag har versionen utan WiFi och köpte nyligen en tilläggs-WiFi-brygga för att ge den internetanslutning, eftersom jag ibland behöver hantera det på distans. Jag har haft den i två månader och den har fungerat utmärkt för oss. Fingeravtryckssensorn fungerar bra och är snabb att registrera, och knappsatsen fungerar som förväntat. Naturligtvis fungerar de fysiska nycklarna som de ska.

Det här är mycket intressant, och första gången jag har hört talas om det. Så om du inte bryr dig om notifikationer, kunde du ställa in Eufy-kamerorna att inte ansluta till internet, och de skulle fortfarande spela in lokalt? Kan du visa resultaten lokalt utan internetanslutning?

Jag förstår att om jag är borta från kamerorna och deras basstation och vill se videon, skulle det överföras via internet, och vem som än skulle kunna bryta sig in i det skulle kunna se videorna. Men utöver det, vilken data skickas till Eufys servrar?

Till att börja med verkade Eufy som en lovande lokal lösning, men sedan var flera rapporter om att Eufy-kameror kräver internetanslutning för att fungera, besvikande. Jag är inte bekväm med ett system där jag inte kan kontrollera vem som kan se videorna. Kravet på internetanslutning verkade antyda att videon gick igenom Eufys servrar.

Finns det någon annan plats att läsa om vad som skickas och inte skickas till Eufys servrar? Helst på ett diskussionsforum som inkluderar några personer som förstår detta. Jag är inte säker på att jag litar på vad företagen skriver om deras data, eftersom det verkar som att vissa av dem inte ens vet var deras hårdvara sänds någonstans, som bevisats av rapporter om Wyze-anslagstavlan.

Så som Eufy har satt upp sin infrastruktur är deras app den primära vägen att se dina videoklipp. Detta eftersom alla som köper deras produkt vill ha säker fjärråtkomst. De marknadsför inte sina produkter för enbart lokala system som IP-kameror. Kamerorna och homebase kopplas till Eufys servrar för att autentisera ditt konto på deras app. När servern verifierar ditt användarnamn och lösenord (och 2FA om det används), hämtar den en videoström och/eller notifikationer från antingen din homebase eller dina enskilda kameror. Den dekrypterar datan och visar den på appen. Videorna lagras inte på Eufys servrar, de hämtas från din plats. Detsamma gäller för deras webbportal. Det finns dock egentligen inget sätt att veta om den videon, när den är dekrypterad, skickas till någon annan destination. Om så är fallet, skulle det förmodligen vara något företaget har satt upp för att dirigera om strömmen till någon annan plats. Jag använde Wireshark, NMAP och flera andra nätverksverktyg för att titta på anslutningar när jag först köpte min utrustning och såg inga tecken på att Eufy gjorde något annat än vad de hävdar.

Även om en tjuv bryter sig in och stjäl en kamera med lokal lagring som den inomhus 2K-kameran, gör det dem ingen nytta eftersom kortet är krypterat. Jag har verifierat att det inte går att läsa videon på SD-kortet eftersom jag inte har krypteringsnycklarna. Det är bara slumpmässiga bitar. Samma gäller för lagringen på Homebase. Du kan ställa in de flesta Eufy-enheter att använda RTSP till din egen lokala NAS, men strömmen är begränsad till 1080p och jag tror att det finns en gräns för antalet samtidiga enheter. Dessutom är RTSP-flödet inte krypterat, så det är lämpligt för ditt lokala LAN endast, om du inte använder VPN.

Jag har hört påståenden om att Eufy skickar till servrar i Kina, men de enda anslutningarna jag har sett är till AWS och Google-servrar på Västkusten för autentisering, kraschanalys, notifikationstjänster och mjukvaruuppdateringar. Det var någon troll på ett forum häromdagen som hävdade att han upptäckte anslutningar till kända annons-spårningssajter, men jag kunde inte se några sådana anslutningar när jag tittade efter, och ingen som svarade kunde bekräfta hans påståenden.

Det handlar allt om hur mycket du vill lita på ett företag och vad du är villig att betala för. Eufy/Anker är ett ansedd företag som säljer en bra produkt som jämför sig väl med sina konkurrenter. Jag har gjort så mycket due diligence jag kan för att verifiera att de gör som de hävdar. Jag skulle personligen lita mer på Eufy än på Amazon.

Tack för det detaljerade och genomtänkta svaret. Mycket uppskattat.

Och jag håller med dig om Amazon. Litar inte på dem, därför väljer jag inte Ring (som de äger).