Efter att ha använt iOS i 15 år bytte jag till en Android-telefon med GrapheneOS.
För att hantera e-post, kalender, en molnbaserad enhet och kontonsynkronisering prenumererade jag på Proton Unlimited.
Tjänsten för e-post och VPN är bra, inget att klaga på.
Men det är verkligen svårt att arbeta produktivt med kalender, kontakter och enhet eftersom de varken kan ställas in som standardapp på min Mac eller min Android-telefon. Därför måste jag använda en andra kalender och en tjänst för att synkronisera mina kontakter, vilket gör Proton-tjänsterna meningslösa att använda. Men jag måste använda Proton-kontakter, eftersom Proton Mail inte har tillgång till min huvudsakliga kontaktapp…
Platser jag la till i mina scheman i Proton kalender öppnar inte automatiskt min navigationsapp. Även i den gratis etar-kalendern fungerar detta.
Jag kan inte skapa ett schema när jag klickar på en länk som någon skickar till mig på Signal…
Proton Drive är för långsam och visar inte förhandsvisningar av foton eller videor (inte ens från små filer med mindre än 20 MB) på rätt sätt.
På Proton Drive Android kan jag skapa ett nytt dokument, men inte på Proton Drive macOS.
Bara för att nämna några av de stora bristerna.
Alla dina tjänster förutom mail och VPN är bara halvt färdiga, inte redo för professionell användning.
Förresten hjälpte det mig inte alls när supporten säger att ni arbetar med det (några av dem har efterfrågats i åratal!). Med lite vision borde ni ha skapat fungerande appar innan ni lanserade dem.
Min erfarenhet säger att alla löften som företag ger som “våra utvecklare är medvetna om detta och arbetar på det” eller “det är på vår vägkarta, men vi har inget ETA” är i 99 % av fallen ren marknadsföring.
Förresten: ett stängt system är säkert, och förutom att ni kritiserade Apple mycket för att ha ett stängt system, måste jag ARBETA med era tjänster.
Mitt abonnemang slutar om 10 månader. Så tillräckligt med tid att bevisa att jag har fel och att ni verkligen lägger till de (länge efterlängtade) och högt rekommenderade funktionerna.
Annars måste jag säga adjö, förlåt.
Skål!