Endast delvis nöjd med Proton unlimited

Efter att ha använt iOS i 15 år bytte jag till en Android-telefon med GrapheneOS.

För att hantera e-post, kalender, en molnbaserad enhet och kontonsynkronisering prenumererade jag på Proton Unlimited.

Tjänsten för e-post och VPN är bra, inget att klaga på.

Men det är verkligen svårt att arbeta produktivt med kalender, kontakter och enhet eftersom de varken kan ställas in som standardapp på min Mac eller min Android-telefon. Därför måste jag använda en andra kalender och en tjänst för att synkronisera mina kontakter, vilket gör Proton-tjänsterna meningslösa att använda. Men jag måste använda Proton-kontakter, eftersom Proton Mail inte har tillgång till min huvudsakliga kontaktapp…

Platser jag la till i mina scheman i Proton kalender öppnar inte automatiskt min navigationsapp. Även i den gratis etar-kalendern fungerar detta.

Jag kan inte skapa ett schema när jag klickar på en länk som någon skickar till mig på Signal…

Proton Drive är för långsam och visar inte förhandsvisningar av foton eller videor (inte ens från små filer med mindre än 20 MB) på rätt sätt.

På Proton Drive Android kan jag skapa ett nytt dokument, men inte på Proton Drive macOS.

Bara för att nämna några av de stora bristerna.

Alla dina tjänster förutom mail och VPN är bara halvt färdiga, inte redo för professionell användning.

Förresten hjälpte det mig inte alls när supporten säger att ni arbetar med det (några av dem har efterfrågats i åratal!). Med lite vision borde ni ha skapat fungerande appar innan ni lanserade dem.

Min erfarenhet säger att alla löften som företag ger som “våra utvecklare är medvetna om detta och arbetar på det” eller “det är på vår vägkarta, men vi har inget ETA” är i 99 % av fallen ren marknadsföring.

Förresten: ett stängt system är säkert, och förutom att ni kritiserade Apple mycket för att ha ett stängt system, måste jag ARBETA med era tjänster.

Mitt abonnemang slutar om 10 månader. Så tillräckligt med tid att bevisa att jag har fel och att ni verkligen lägger till de (länge efterlängtade) och högt rekommenderade funktionerna.

Annars måste jag säga adjö, förlåt.

Skål!

Hej, några kommentarer om detta.

Angående att ställa in kalender som standard på Apple-enheter och Android-enheter, är detta där konkurrensreglering (något jag starkt stöder) är verkligt nödvändig.

På Apple-enheter är det helt enkelt inte möjligt att ställa in en annan kalender som standard. Apple stöder inte denna funktion för att låsa in användare i ekosystemet. Det är inte heller riktigt möjligt på Android, det enda sättet är att inaktivera systemets standard, så att nästa gång du klickar på en kalenderfil eller länk, kan OS föreslå ett program. Vi arbetar för närvarande med tillsynsmyndigheter i EU och USA för att försöka göra detta möjligt, och vi är ganska säkra på att vi ska få detta (åtminstone i EU tack vare Digital Markets Act).

Några andra uppdateringar.

Tvåvägssynkronisering av kontakter kommer efter version 7 av Proton Mail mobapp, som kommer senare i år.

För bästa Proton Drive-prestanda, se till att du har den senaste versionen. Användare har rapporterat att den är mycket snabbare, se här: https://www.reddit.com/r/ProtonDrive/comments/1if1iw2/proton\_photos\_in\_android\_loading\_very\_fast\_after/

macOS kan inte skapa ett dokument i Proton Drive, detta kommer efter att version 2 av Proton Drive för macOS släpps, förhoppningsvis senare denna månad (detta är också en stor prestandaförbättring). Vi kommer att följa Google Drives tillvägagångssätt och öppna webbläsaren när användaren högerklickar och väljer att skapa ett Proton-dokument från deras lokala filsystem.

Slutligen, GrapheneOS är inte ett operativsystem som ingår i vår nuvarande testsvit, så om du använder Graphene kan vissa saker helt enkelt inte fungera ordentligt. Idealiskt borde vi stödja Graphene bättre (och Proton Foundation är en av donatorerna till Graphene-projektet), men det är svårt att prioritera just nu eftersom det inte är så utbrett bland Proton-användare. Graphene kämpar också med ett antal Android-relaterade problem, orsakade av Google som medvetet gör livet svårt, vilket är olyckligt (och en av anledningarna till att vi är djupt engagerade i konkurrensfrågan, eftersom det kan åtgärda detta).