ELI5: Vad är en VPN (Virtuellt Privat Nätverk)

Kan någon kanske ge en liknelse för att förklara detta bättre. Jag är särskilt förvirrad över skillnaden med paket i förhållande till denna typ av nätverk.

Du vill inte att FBI ska veta att du pratar med Billy, så du pratar med John, som pratar med Billy för dig. När FBI tittar på dig ser de att du pratar med John. När de tittar på Billy ser de att John pratar med honom. Eftersom de aldrig ser att du pratar med Billy vet de aldrig att du någonsin pratade med honom. Byt ut personerna mot datorer, och så fungerar en VPN.

Är det det du frågar om?

Andra har nämnt enkelheten i det, jag tänkte tillägga lite mer detaljer.

Jag vill handla på Amazon utan att bli spårad. Så med en VPN, dirigeras min anslutning genom 10 andra platser, och paketeras upp så att Amazon inte vet vem jag är. Hur lätt är det att spåra tillbaka? För några år sedan hade ett universitet ett bombhot under tentadagen. De kunde se att hotet kom från en VPN som Tor. Så de letade helt enkelt efter någon som försökt ladda ner Tor den senaste månaden och hittade sin man.

Du har nätverk A på plats A och nätverk B på plats B. VPN låter dig koppla ihop båda nätverken som om de vore ett.

Som andra har sagt används detta ofta för att dölja vem du är på nätet, men hur?

Först kopplar du till det andra nätverket och konfigurerar dina anslutningar så att all din trafik går ut via det andra nätverket. För alla andra ser det ut som om all data kommer från det andra nätverket och inte ditt hemnätverk.

Vem är specifikt John i en VPN?

Vem John är beror på vilken VPN-programvara du använder, och var du befinner dig i världen. Om du använder en VPN-tjänst som erbjuds av ett företag, äger det företaget sannolikt servrar över hela landet, och “John” kommer att vara den servern som är närmast dig. Du kan också välja vilken server du vill ansluta till. “John” är bara en mellanhand. Det är en server någonstans som du ansluter till, och den i sin tur ansluter till var du än säger till den, och skickar data till dig från den platsen.

VPN är John. John är en server som tar emot din förfrågan, vidarebefordrar den till Billy och vidarebefordrar sedan Billys svar tillbaka till dig. Så du lämnar ingen spår av att du är kopplad till Billy. Självklart kan det bli mer komplicerat om John pratar med Mary som sedan pratar med Joe… Så det kan finnas fler än en dator i VPN.
Ett exempel: du kan inte titta på Netflix från Kina men du kan använda en VPN baserad i USA för att logga in på ditt Netflix-konto (bedra Netflix att anta att du är i USA) och titta på det.