ELI5: hur fungerar en VPN för att dölja din trafik för din ISP?

Jag vet att folk som piratar använder VPNs eftersom din ISP kan se att du olagligt laddade ner en film eller något annat, men hur hindrar en VPN detta? Ändå går ju din dator fortfarande via ISP:n för att nå den tjänst som tillhandahåller VPN:en, eller hur? I mitt tänkande går det från källa > VPN > ISP > PC, men då ser ISP:n fortfarande den olagliga filen som går till din dator. Vad missar jag här?

Redigeringshär: Tack allihop! Det blev mycket klarare.

En VPN har en krypterad anslutning mellan dig och dem. Din ISP kan se att du är ansluten till VPN:en och kan se att du laddar ner mycket data, men kan inte se vad datan innehåller eller ens vilken typ av data det är.

I ELI5-termer liknar vanlig webbtrafik att du ger din ISP ett papper som säger “Vänligen ge detta till Youtube: Visa mig videon dQw4w9WgXcQ” och sedan ger Youtube din ISP ett papper som säger “Vänligen ge detta till StupidRobots: Här är videon.”

En VPN-tjänst ger dig ett kuvert där du kan lägga detta papper, så du ger din ISP ett kuvert med “Vänligen ge detta till min VPN” och VPN:en ger din ISP ett kuvert som säger “Vänligen ge detta till stupidrobots.”

De kan se att du gör en förfrågan och får ett svar, men kan inte se vad förfrågan eller svaret innehåller. De kan se hur stort svaret är, men kan inte avgöra om det är en video, ett videospel eller Q3 TPS-rapporter.

Något relaterat, det finns också TOR (onions Routern) som du kanske har hört talas om i samband med “djupa webben”. Det fungerar som en VPN men istället för ett kuvert finns det dussintals, kanske hundratals, som är inbäddade i varandra.

Så du ger det första kuvertet till din ISP och det säger “Vänligen ge detta till TOR1” och TOR1 får det och öppnar det och hittar ett annat kuvert som säger “Vänligen ge detta till TOR2” och så vidare. TOR1 vet att det kom från dig, TOR2 vet att det kom från TOR1 och att det går till TOR3. Det vet inga vidare detaljer om var det kom från eller var det är på väg. Till slut når din förfrågan servern du försökte prata med och hela processen sker i omvänd ordning, med din data som studsade mellan routrar, utan att någon av dem egentligen vet var den kom ifrån eller var den är på väg, eller vad den är.