Elevate UC VOIP fungerar inte när jag är ansluten hemifrån på TMobile Home 5G Internet

Elevate-telefonsamtal/VOIP/whatever Elevate UC kallas exakt… fungerar inte med min iPhone 14 Pro när min telefon är ansluten till Wifi hemma, till ett 5G Home Internet-modem som tillhandahålls av T-Mobile. Detta problem har pågått i över ett år.

Det fungerar överallt annat, när jag använder Verizon-data, när jag är ansluten till wifi på hotell i Australien, när jag är hemma hos vänner som använder standardinternet.

Finns det kända problem med att ansluta till den här typen av modem och några lösningar? Väldigt frustrerande att samtal bryts så snart jag försöker svara på dem när jag är hemma.

P.S. Det fungerar på min laptop som är ansluten till samma wifi, men när jag är i ett annat rum eller i badrummet…

T-Mobile använder CGNAT. CGNAT är otrevligt för SIP-anslutningar.

Jag vet att 1-VoIP har problem med att ansluta till T-Mobiles hem-internet och de måste justera konfigurationen för att få det att fungera. Det troligen samma problem påverkar din Elevate UC VoIP. Jag vet också att andra VoIP-leverantörer har problem om du använder mobiltelefon via T-Mobile-data. Det finns något med T-Mobile-nätverket som orsakar problem. Du kan behöva använda en VPN eller prata med din leverantör för att se om de har en lösning för T-Mobile.

För T-Mobile 5G-internet gav de mig en gateway som inte tillät VOIP.MS att fungera. Jag bytte ut den gatewayen mot T-Mobile:s modell KVD21, tillverkad av Arcadyan, och det löste problemet. Du kan också lyckas med en KVD21. Om du byter, se till att flytta ditt SIM-kort till den nya enheten.

KVD21 är allmänt tillgänglig på eBay.