"Du verkar använda en VPN eller proxy" från Netflix när... Inte

Jag har mina Samsung Smart TV-apparater på ett VLAN som har innehållssäkerhetsregler tillämplade så att mina barn inte kan titta på TV förrän en timme efter att de kom hem från skolan (ger oss tid att kolla läxor innan de släpper loss).

Ikväll ger Netflix detta fel Netflix says, 'You seem to be using a VPN or proxy.' | Netflix Help Center men bara för vissa titlar. Vi har ett betalt konto, inte reklamstödt och Netflix-appen säger att allt innehåll är kompatibelt.
Men när vi söker, har vissa titlar grå rutor och andra fungerar. De med grå rutor ger VPN-felet om du trycker på “spela” på fjärrkontrollen, och visar inte ett spela-alternativ om du trycker på “ok” på fjärrkontrollen.

Vi testar detta vid en tid då inga regler tillämpas. När jag sätter en telefon i det nätverket och testar visas IP-adressen och platsen korrekt. Seriöst, ingen VPN involverad.

Hej! Tack för att du postar på r/Ubiquiti!

Den här subreddit är till för att ge inofficiell teknisk support till personer som använder eller vill dyka in i Ubiquiti-produkternas värld. Om du inte redan har varit tydlig i ditt inlägg, ta gärna tiden att redigera det och lägga till så många användbara detaljer du kan.

Läs och förstå reglerna i sidokolumnen, eftersom inlägg och kommentarer som bryter mot dessa kommer att tas bort. Sätt all off-topic-Information i den veckovisa off-topic-tråden som är stickad högst upp på subreddit.

Om du ser folk sprida felinformation, försöker vilseleda andra eller andra olämpliga beteenden, rapportera det gärna!

Jag är en bot, och denna åtgärd utfördes automatiskt. Kontakta gärna moderaterna för denna subreddit om du har några frågor eller bekymmer.

Det är troligen inte det svar du vill ha men jag ansluter aldrig en Samsung “smart”-TV till ett nätverk, de är helt oönskade och tenderar att sluta ta emot uppdateringar snabbt, så jag använder separata Chromecast eller Google TV-enheter.

Jag önskar verkligen att fler TV-apparater kom utan nätverksanslutningar.

Inte säker på om detta hjälper eller har föreslagits.

Vi är en ISP. Vi köpte nyligen ett rent IP-omfång för bostadskunder. Det måste ha använts tidigare i ett datacenter eftersom vi fick det felmeddelandet också på kunders fastigheter.

Om bara en enhet får detta fel är det troligtvis enheten eller hur du hanterar nätverksreglerna. Om alla enheter är påverkade kan det vara din IP-adress, rapportera det till din ISP och be dem antingen ge dig ett nytt IP eller begära att Netflix vitlistar detta IP-område som vi gjorde (tar upp till 5 arbetsdagar i vår erfarenhet).

Använder du en tredjeparts DNS (dvs. icke-ISP)? Det kan felaktigt flagga det som en VPN eftersom adblock DNS har blivit populärt.

Har du försökt ta bort och installera om appen? Ibland verkar Netflix få ett fel och fastna i det. Alla appar gör det.

Kolla uppdateringar på TV:n också. Det kan vara en firmware-bugg.

Inte nödvändigtvis kopplat till UniFi men jag har två av dessa TV-apparater. Jag löste det problemet med en uppdatering men den kastar fortfarande detta fel. Det är ett problem och jag har aldrig direkt åtgärdat det på TV:n, jag köpte slutligen Fire Sticks för mina barn.

fullständig axiomatisk flaggning som är mogen, komplett, enkel, växt, rå, dyster

Det här inlägget togs bort i massor och anonymiserades med Redact

Har du möjlighet att använda en telefon som hotspot och ansluta TV:n till den eller till ett annat nätverk? Detta skulle kunna isolera problemet till TV:n eller nätverket.

Steg 1: Testa på andra enheter i nätverket

Steg 2: Testa på andra enheter i nätverket på samma VLAN och samma filtrering

Steg 3: Försök connecta via ett mobilt hotspot och testa igen

Om allt annat fungerar: det är TV:n

Om andra enheter påverkas på VLAN med begränsning men inte med andra konfigurationer: Det är din begränsande konfiguration

Om allt påverkas men bara på din Ubiquiti-utrustning: det är ditt nätverk eller IP

Om det fortfarande händer på ett hotspot: enhet eller Netflixproblem

Om du använder någon av Ubiquitis “filtreringar”, stäng av det.

Jag använder en Apple TV på varje TV. Jag avskyr dessa “smart tvs”

Köp en billig Roku eller något och se om det har samma problem. Smart TV-appar är generellt skräp, uppdateras ganska snabbt och har konstiga buggar som detta.

1, varför använder du Samsungs inbyggda appar, skaffa en Xbox, Apple TV, Roku-stick, något bra
2 varför använder du Netflix, det kostar typ 30 dollar i månaden, piracy är ett alternativ
3 ring dem och få dem att fixa det
4 detta är troligare ett ISP-problem än UniFi
5 händer detta på ett annat VLAN

Jag kan knappt föreställa mig det. Här är den bästa hastigheten 50 mb/sek

Tyvärr har jag haft denna upplevelse med Netflix också. De är extremt insatta i att bestämma att vissa IP-adresser eller IP-block är VPN-slutpunkter och blockerar tillgången, och det kan ta månader, eller år, eller aldrig innan de till slut tar bort blockeringen.

Hur som helst, vi såg aldrig de sista två säsongerna av House of Cards eftersom vi sa upp vårt abonnemang efter nästan 18 år med DVD-utlåning. Ingen större förlust — det verkar som om de har gått helt in i att skitputtra.

Använder du någon av Ubiquitis inbyggda säkerhetsfunktioner eller adblock? Jag har haft ett problem förut där Ubiquiti blockerade tredjepartstjänsten Disney Plus använde för geo-kontroller, botnet och VPN-detektion (varför de får klienten att kontakta tredje part är för mig…). Det kan vara ett liknande problem med Netflix.

100%

Jag vill bara ha en 50" skärm för min Nvidia Shield. Smart TV:s var fantastiska när de var ett alternativ och inte hela marknaden.

Ärligt talat önskar jag att de hade ett alternativ att helt ta bort deras skitprogramvara. Jag behöver bara en HDMI-ingång och ett inställningsmeny för bild.