Jag skulle älska en diskussion för att dela vad folk gör för att låsa sin digitala integritet (en bra sak att göra oavsett!)
För det första, inget mer chrome. Byt till firefox eller tor. För det andra, protonmail. Alla nya konton jag skapar görs med det. För det tredje, använd signal särskilt för de som behöver prata med andra om att få vissa mediciner. Och slutligen proton vpn. Det är gjort av samma personer som gör firefox och har blivit granskad oberoende och visat sig vara säkert (och gratis också :3)
Så, eh… en vanlig person på jobbet bad om mitt nummer nyligen. Jag googlade honom, och hittade nyhetsartiklar där han greps för våld i hemmet. Bestämde mig för att försöka rensa min info från alla sajter för personfynd via deras borttagningsbegäran. Jag meddelar er om det lyckades när 72-timmars processen är klar.
Det verkar självklart, men det föll mig inte in förrän jag stod inför ett “Åh, fan!”-ögonblick.
PBS Nova gjorde ett mycket djupgående avsnitt om detta. Hemligheter i dina data, säsong 51 avsnitt 7.
Jag vet också inte vilket slags hjärnrot som folk har utvecklat under de senaste 4 åren, men sluta posta allt du ska göra/åker göra på sociala medier, speciellt när det gäller politiska händelser, olagliga aktiviteter (droger etc) och kvinnors hälsovård. “Jag lagrar Plan B för att dela” kan innebära att du kan hamna i en mordutredning om någon använder det.
Jag vet inte hur jag ska förklara bättre, men att erkänna att du begår ett brott gör dig till ett mål för en regering som vill fängsla sina ideologiska motståndare.
Ärligt talat, om du använder sociala medier nu, kan du lika gärna fortsätta, men rensa alltför personlig / politisk info och håll det lättsamt och neutralt. Det är möjligt att att plötsligt dumpa det nu kan väcka en flagga som ny programvara kan kolla om ett halvt år.
Om du inte kan sanera din historia, ta bort kontot, om du kan. Kanske kan du registrera dig igen om det är det enda sättet att hålla kontakten med familjen eller något. Men du kanske skriker din högljuddaste trots mot hatten, som man brukade säga, istället för att lägga den i Zuckerbergs ägo, etc.
Jag älskar proton mail! Jag använder DuckDuckGo för min sökmotor. Väldigt effektivt och inga problem. Jag stängde ner alla sociala medier för ungefär 9 år sedan så jag behöver inte oroa mig för det. Jag gjorde också en kreditfrysning, vilket jag uppmuntrar alla att göra om möjligt.
Glöm inte att ditt reddit-konto inte är riktigt privat heller - https://redditmetis.com/
Proton VPN ( https://protonvpn.com/ ) hade en black friday-rea. Om du använder ett VPN, se till att kolla DNS-läckor! https://www.dnsleaktest.com/
Wikipedia har en VPN-tjänstesida ( https://en.wikipedia.org/wiki/VPN_service ) med rankning och mer info.
- En VPN gör inte ditt internetanvändande privat.
- Användare kan fortfarande spåras genom tracking cookies och enhetsfingeravtryck, även om din IP-adress är dold.
En VPN kan logga din trafik, men det beror på VPN-leverantören. - En VPN skyddar inte mot hackers.
- En VPN är inte i sig ett sätt att garantera god internetsäkerhet. Trots förtroende för migrationsföretaget, flyttas bara förtroendet från din internetleverantör till VPN-tjänsten.
Koppar med snörrel?
Jag har ännu inte kunnat få tillgång till något de inte har hackat.
Microsoft introducerade nyligen “anslutna upplevelser som analyserar ditt innehåll”.
Microsoft: “Vissa anslutna upplevelser i Office kommer att använda ditt innehåll för att hjälpa dig skapa, kommunicera och samarbeta mer effektivt. Till exempel, funktioner som hittar information online om ett ord eller en fras som används i ett dokument”
Jag är inte fan av att Microsoft analyserar mina Word- eller Excel-dokument, och om jag använde Outlook skulle jag vara missnöjd med att de skannar mina e-postmeddelanden.
För att kontrollera din version, gå till Word, Excel, Outlook etc, välj Alternativ, sedan Hantera inställningar, scrolla ner och kolla “Connected Experiences”. Välj att bocka av eller lämna tomt.
Ronan Farrow sa att man ska starta om telefoner varje natt.
Även signal är bra men man måste ta bort meddelanden som man inte vill att polisen ska se!
Kolla in Electronic Frontier Foundation:s webbplats. Allt finns där.
Såg dominate stirrande litterär klamp vin zonkande tandborste baka
Detta inlägg raderades massivt och anonymiserades med Redact