Det går långsamt på YouTube med Malwarebytes Premium installerat / aktivt

Jag har kämpat med ett problem under ungefär en vecka där YouTube-videor fastnar på en snurrande cirkel i 20 sekunder eller mer när jag försöker spela dem. Jag lät det vara ett tag, men idag gick jag igenom alla vanliga felsökningssteg för att upptäcka att Malwarebytes är boven.

Med Malwarebytes avstängt laddar videor perfekt, och jag kan hoppa över videons tidslinje utan någon fördröjning. Men med Malwarebytes aktiverat kommer problemet tillbaka.

Att ta bort browser guard ensam löste inte problemet, det är huvudprogrammet som orsakar detta. En ren installation via supportverktyget gav samma resultat. Så, för tillfället använder jag inte produkten jag betalat för ;(

Ingen annan webbläsartillägg eller antimalwareprogram körs, förutom Windows Security och iCloud-lösenordshanteraren.

Har du försökt lägga till den webbläsare du använder till undantagslistan?
https://support.malwarebytes.com/hc/en-us/articles/360038479234-Manage-the-Allow-List-in-Malwarebytes-for-Windows-v4

Så… efter att ha lämnat Malwarebytes avstängt på min PC i flera månader utan problem, installerade jag om det och verkade inte ha några problem, det vill säga fram till för ungefär en månad sedan när samma snurrande cirkel på YouTube dyker upp igen. Jag vet vad jag vet nu, jag stängde av Malwarebytes och vad tror ni? YouTube fungerar smidigt. Jag antar att jag inte kommer använda detta program i framtiden.

Jag har inte gjort det, skulle inte det stoppa skyddet av den aktuella webbläsaren medan jag surfar på nätet?

En annan sak jag märkte, och som faktiskt var så jag insåg att Malwarebytes var problemet, är att det spikade CPU-användningen under videoladdningen. Jag lade också märke till inkonsekvent laddning av andra webbplatser sedan jag installerade det, men jag kopplade aldrig ihop det förrän nu.

Jag har använt MB under mycket lång tid och rekommenderat det till kunder, men jag tror att jag i detta skede kommer att låta det vara avstängt på min huvuddator. Om det påverkar YouTube-videor, vem vet vad annat det stör.

Att använda uBlock Origin tillägget i webbläsaren blockerar malware-sidor från att koppla upp sig mot datorn - inget skanning av länkar behövs.
I ett decennium hade jag en förmånlig Malwarebytes-licens för 25 dollar om året för tre datorer som jag fortsatte betala för eftersom det var ett så bra erbjudande. Jag gav slutligen upp det efter att ha insett att jag inte hade kört programvaran vid start på över ett år - Microsoft Security + uBlock Origin + NetShield med min ProtonVPN-tjänst är ganska nästintill oövervinneligt.

YouTube har nyligen börjat begränsa och flagga användare av adblockers, men jag har använt Adblock Plus utan problem, även om jag har YouTube Premium.

uBO är mer än bara ett annonsblockerare, och intressant nog - YouTube har varit i krig med adblockers detta år, kanske att använda ABP med MBAM kan vara problemet. Testa ett experiment - Firefox med uBlock Origin-tillägget - inget ABP - och Malwarebytes som körs normalt, med och utan browser guard, se om YouTube fungerar som det ska.

ABP var det första jag avinstallerade. Jag testade också iPrivat-läget i Edge, och installerade och testade det i Firefox. Jag ska leka lite till med det ikväll och ska också kolla in uBlock Origin.