Det är dags att säga adjö till Dashlane, det var bra så länge det varade

Jag har använt Dashlane i förmodligen de senaste 5 åren, betalat för premiumtjänst och det har varit fantastiskt men den nya webbläsartillägget är bara skräp, inte alls lika enkelt att använda som ett program jag kan högerklicka på och gå direkt till det jag behöver.

Hur som helst kommer jag att lämna Dashlane vid slutet av min prenumeration, vad finns det för alternativ? Jag har testat roboform och haft det i åratal så jag vill inte använda det igen.

Vem mer lämnar och var går ni? / Ut härifrån.

Jag kanske byter till 1Password efter min prenumeration. Jag håller med dig om att de nya förändringarna definitivt varit ett bakslag.

Samma här. Många år med Roboform som fungerade utmärkt men visade väldigt få tecken på fortsatt utveckling. Gick över till Dashlane och hade några bra år men den senaste migreringen till ett halvdant webbläsartillägg är helt oförståelig – såvida du inte är Dashlane-utvecklare. Jag fattar att det är mindre att underhålla, men det är också en förolämpning för användarna. Ursäkta, inte allt mitt arbete är på webben.

Sist jag använde 1Password var för många år sedan och jag var inte alltför imponerad, men jag kollade precis på deras hemsida och det ser faktiskt ganska bra ut.

Självklart, om min tur är att byta kommer de att annonsera någon dum, motkunds-fientlig förändring i produktstrategin…

Helt säkert, jag har lagt för mycket tid på detta forum för att försvara dem, men de kan dra åt helvete med neddragningen av Touch ID som kopplar appen till webbläsartilläggen och deras supportteam som nu använder autogenererade AI-responders för kundsupportfrågor.

Seriöst, 60 dollar om året (AUD) för att få ett jävla AI-bot-svar på mina tekniska supportmail?

Samma här, har använt i 3 år efter att ha lämnat LastPass.

Jag använder nu Bitwarden sedan 23 december!

Jag trodde att jag skulle sakna VPN:et, men jag fick ett bättre för billigare än premium.

Ska inte titta tillbaka!

Jag har använt 1Password i många år. Aldrig sett tillbaka.

Även om det finns vissa skarpa kanter, är 1password ett acceptabelt val för mig. Jag har just flyttat alla lösenord till 1pwd.

Är det möjligt att överföra lösenord och anteckningar från Dashlane till en annan tjänst?

Jag har funderat på det flera gånger.

Jag tillbringar mycket tid med att kämpa med webbläsartillägget när det vill autofylla saker jag inte vill att det ska autofylla, och jag har haft många trasiga lösenord på grund av att det inte fångade saker korrekt när jag skapade ett nytt konto eller uppdaterade ett lösenord.

Jag har haft synkroniseringsproblem där många lösenord blev dubblerade, vilket förvirrade mig om vilket som var det aktuella lösenordet. En gång kunde jag inte ta bort duplicerade eftersom de fortsatte komma tillbaka varje gång jag synkroniserade.

Så varför stannar jag?

• VPN. Jag använder VPN sporadiskt, men jag använder det på vissa platser för integritetsskäl, så den extra kostnaden för att ha det inbakat i tjänsten är värt det för mig.
  • Begränsade admin-installationer. Vissa lösenordshanterare kräver adminbehörighet för att installera, vilket begränsar vilka enheter jag kan installera det på. Dashlane gör inte det (även om jag inte tror att 1Password gör det heller).

Om webbappen inte snabbt blir en tillräcklig ersättning för desktop-appen, kommer jag att överväga en annan tjänst vid nästa förnyelse.

Jag tycker att de är mycket mer intresserade av att sälja en lista med funktioner på papper till en företagskund än att sälja en sömlös produkt till en slutkund just nu.

Jag gick till 1Password, även om min prenumeration fortfarande är aktiv. Dashlane har en mycket trevligare gränssnitt enligt mig, men funktionerna finns inte där.

Jag använde Dashlane premium i 6 år innan jag gick över till Bitwarden för 2 månader sedan. Jag är nöjd med det. Bitwarden är inte perfekt, jag tror inte att någon är det, men jag gillar det mycket. Jag betalade för premium Bitwarden (10 dollar/år) och fick ett mycket bättre VPN för mindre än Dashlane.

Samma här. Den nya webbläsartillägget kommer inte ihåg mitt huvudlösenord på 14 dagar och jag måste logga in varje dag. Supporten svarar inte. Dags att lämna skeppet.

Jag är i exakt samma situation efter att ha lämnat Roboform och glatt använt Dashlane - vårt företag har flera prenumerationer - jag har precis skickat ett mejl till dem och frågat om vi kan få en återbetalning för våra prenumerationer. En av funktionerna vi använder är Windows Hello fingerprint-autentisering, som inte stöds i Chrome-tillägget. Det är inte heller planerat i deras utvecklingsplan. Jag har frågat support om det var planerat någon gång och de gav mig en länk så jag kunde lägga till det till önskelistan. I grund och botten är detta en nedgradering utan någon förvarning eller kommunikation med deras användarbas.

Jag har också tittat på 1Password och LastPass - jag är inte säker på vilken jag kommer att välja!

Det är intressant att ingen från Dashlane har kommenterat i den här tråden.

Jag lämnade Dashlane och gick till 1Password. Jag skulle säga att 1PW gör vissa saker bättre och vice versa, Dashlane gör andra saker bättre. Den avgörande faktorn för mig var priset. 1Password är det tydliga valet här.

Det är en bra fråga någon annan nämnde, om vi avslutar tidigt får vi då någon återbetalning? För det här är inte vad jag betalade för, tjänsten du tillhandahåller har ändrats, så jag skulle vilja ha en återbetalning eftersom det inte är vad som utlovades…

hmm

Jag tycker samma, jag träffade Dashlane för många år sedan och tyckte mycket om det, dess version för Android var en av de bästa enligt mig men sedan använde jag det på Windows och nu på Apple-enheter och jag har bara haft problem, det är inga uppdateringar, det verkar som om ingen bryr sig om felen även om jag har kontaktat dem, det är dags att hitta en ny lösenordshanterare, 1Password verkar vara ett bra alternativ.

Jag har varit ett stort fan av Dashlane, ända tills de ställde till det med det nya webbläsartillägget. 99.99% av tiden använder jag min yubikey för autentisering. Webbläsartillägget tillåter inte det, vilket är mycket besvikelse. Så vad är då meningen med appen?

Jag tror jag ska börja leta efter ett annat produkt också - bitwarden verkar lovande, men jag har blivit besviken förut.

Uppdatering - Jag kunde ändra Dashlane webbläsartillägget till att använda skrivbordsappen - det finns en inställning i alternativen för att göra det. Det fungerar som det gjorde förut. Jag har bara testat det i Chrome. FWIW…

som svar på en annan kommentar, jag anser att jag är berättigad till åtminstone en delvis återbetalning, jag betalade för förväntningen att jag fortfarande skulle ha en skrivbordsapp, tydligen tas den bort.. enligt konsumentlagstiftning är jag ganska säker på att jag är täckt här.

så jag antar att det blir 1password och bitwarden då.

och varför har ingen från Dashlane publicerat sig här än? För de visste antagligen att detta skulle hända, de har antagligen kostat in en förlust av kundbas när de gjorde dessa förändringar, och jag tror faktiskt att de bara skiter i det.

Det har varit pågående och pågående att ringa # på min kreditkortsfaktura, de svarar inte och ger ingen artig instruktion om hur man lämnar ett meddelande. Flera samtal och inget återkoppling. Vi ska lita på detta företag med våra viktiga lösenord. Lycka till att lämna dem från IOS alltid
Jag har fått flera e-postmeddelanden med ett automatiserat svar. Lycka till med detta företag

Jag har velat avboka mitt prenumeration och det finns ingen kundkontakt, det är alla online-menyer efter menyer. De förklarar på sin hemsida hur man avbokar men mitt konto kan inte hittas på varken iOS-appen eller på webbplatsen.
Skickade ett mejl och fick ett

Dashy (Dashlane Kundsupport)
14 dec 2020, 02:48 GMT+1

Hej,

Jag är Dashy - Dashlanes virtuella assistent som svarar på din förfrågan med detta automatiska svar.

Med mer instruktioner om att gå till mitt konto MEN det finns inget “mitt konto“ allt annat! Deras # på min kreditkortsfaktura går direkt till att det inte är någon där och sedan tystnad. Är detta ett sätt att driva ett till synes pålitligt företag? Akta dig
Jag får en känsla av att detta är avsiktligt och jag kommer att uppdatera när saga fortsätter

Hej
Jag heter Mike
Förfrågningsnummer är 1366083