Jag står med Israel för att svara mot en fruktansvärd terrorattack, utan tvekan.
Poängen med det här inlägget är dock att påpeka att journalister har sagt att desinformation är utbrett och har eskalerat till en nivå som är oöverträffad i globala konflikter före denna nu. Var försiktig, oavsett var du står i dina åsikter, att verifiera källor innan du sprider dem på sociala medier.
Inkludera bara “fact check” i din Google-sökning eller gå till den här sidan.
Utmärkt faktakoll-sajt som är så objektiv som möjligt.
Ändring: jag hävdar inte att factcheck.org är den slutgiltiga sanningen, bara ett exempel på en organisation som tydligt försöker att vara fri från bias.
Kom ihåg att faktagranskningssajter också inte är fria från bias. Det finns inget systematiskt sätt att undslippa desinformation. Den enda riktiga strategin är att hämta information från flera källor och använda vårt förnuft.
Hur planerar du att faktagranska under ett krig? Nyhetskällor är alltid vapenförena men vid krig är det en helt ny nivå.
För det första kommer mycket av informationen att vara dold eftersom båda sidor försöker maskera vad de faktiskt gör. För det andra kommer all information som passerar genom krigstrumman att vinklas för att passa den narrativ som den som driver det.
Jag håller med. Använd den här objektivhetsfria attityden så ärlig som möjligt och använd den bästa logiken för att dra slutsatser. Alla källor är ifrågasatta nuförtiden.
Ja… Jag är inne på grafisk design så det är ganska uppenbart för personer som jag att veta vad man ska leta efter, vissa är så dåliga att jag inte behöver titta specifikt efter något, de sticker ut som ett sår.
Men jag kan se hur det för personer som är okunniga om branschen/teknologin kan se ut som mycket av dessa videor är väldigt nära verkligheten. Många ser tillräckligt verkliga ut för att bli virala, ta över sökresultaten och förvandla dem till en lista med länkar som ljuger helt för dig, allt för klickens skull.
Så JA, var försiktiga, människor!! Det kommer att bli tillräckligt fult i sig själv, vi behöver inte hjälpa någon av sidorna genom att posta lögner.
Om du inte är SÄKER på att det du postar är verkligt, och inte desinformation, skulle jag rekommendera att du håller dig borta helt från att posta. Och även om det är verkligt, var försiktig. Du kan börja få hatmail och/eller dödshot.
Använd en VPN, och ha INTE dina personuppgifter kopplade till dina konton, såvida du inte din identitet är säker och låst med något som Lifelock. Detta är inte en annons eller sponsor, bara en mycket bra idé om du ska posta på internet nuförtiden. Istället för hot kan de slå till mot ditt bankkonto, så var försiktig igen.
Mycket hat finns där ute just nu! Försök visa lite kärlek var/var du ser något. All denna negativitet kan verkligen påverka allas mentala hälsa, och det är inte bra för någon.