De grundläggande virtuella nätverksgrindarna kommer att tas bort inom en snar framtid, vad ska småföretag göra?

Det här är som en halvrantning och en del råd. Under ett ärende om en dåligt presterande Grundläggande VNG berättade en Azure-agent för mig att Grundläggande SKU ska avvecklas “inom en kort tid”, och distributionen har redan tagits bort från portalen så du kan endast få dem via Powershell nu. De vägrar att hjälpa till och säger bara till oss att uppgradera, vilket jag tycker är ganska hårt eftersom Grundläggande SKU borde fortfarande stödjas, det är inte dött än, och att få mindre än 5 Mbps när det är betrott för 100 Mbps är praktiskt taget oanvändbart.

Mitt riktiga problem är nästa nivå - VpnGw1 - är över 5 gånger dyrare än grundversionen? $27 upp till $144. Det blir en svår försäljning att övertyga små företag som kanske bara har några maskiner och mycket små VPN-behov att deras nätverksbehov ska kosta $100+ mer i månaden eftersom Microsoft säger det. Naturligtvis är det en del av risken att välja en molnleverantör men varför inte erbjuda en mellanliggande SKU? Småföretag behöver inte 30 S2S-anslutningar, de använder inte ens de 10 de får i Grundläget, och de kommer aldrig att mätta bandbredden på 650 Mbps.

Att gå med en tredje part t.ex. en Meraki VMX eller liknande molnprodukt lägger till komplexitet, leverantörer, supportavtal, installationskostnader osv. vilket till slut äter upp eventuella besparingar, så vad ska småföretag göra? Jag kan bara anta att några kommer att lämna Azure, att flytta små miljöer knappt tar några dagar, det är helt enkelt inte vettigt.

För min personliga Azure-labb ville jag inte ens betala för Basic SKU, istället satte jag en B1s-instans med wireguard i min hub-vnet och riktade privat trafik till den. 7,59$ vs 24$ för Basic VPN SKU.

(FYI jag är en Microsoft FTE och Azure VPN-produktionägare, snälla låt mig inte ångra att jag gick ut ur skuggorna, men jag var tvungen att göra detta för att rätta till misskommunikationen)

Basic SKU avvecklas INTE! Vi är i processen att få dem tillbaka i portalen när vi har migrerat bakgrundsinfrastrukturen för de grundläggande portarna (inga synliga förändringar för kunden). För närvarande är endast standard och högpresterande portaler planerade för avveckling.

Portalsändringen var dåligt (dvs. inte) kommunicerad vilket var ett stort misslyckande från Microsofts sida, jag kommer att följa upp med vårt supportteam och försöka ta reda på var det felaktiga meddelandet om avveckling av Basic kommer ifrån.

Hej,

Du lyckades skrämma skiten ur mig på en fredag! Jag _tror_ att vi har till september 2025 att köra nuvarande SKU (från den här artikeln : https://learn.microsoft.com/en-us/azure/vpn-gateway/vpn-gateway-vpn-faq#sku-deprecate ).

Jag håller med om att vi antingen måste acceptera den högre kostnaden (ingen överraskning där) eller starta en alternativ lösning via VM.

====================

SKU-avveckling för äldre SKUsStandard och High Performance VPN Gateway legacy SKUs avvecklas den 30 september 2025. För mer information, se artikeln om VPN Gateway legacy SKUs.

Kan jag skapa en ny Standard/High Performance SKU efter avvecklingsmeddelandet den 30 november 2023? Nej. Från och med den 1 december 2023 kan du inte skapa nya gateways med Standard eller High Performance SKUs. Du kan skapa nya gateways med VpnGw1 och VpnGw2 till samma pris som Standard och High Performance SKUs, listade respektive på vår priser sida. Hur länge kommer mina befintliga gateways att stödas på Standard/High Performance SKUs? Alla befintliga gateways med Standard eller High Performance SKUs stöds fram till den 30 september 2025.