Jag hittade nyligen en gammal router och ville leka lite med den. Jag vill använda den som en lärdom för att förstå nätverk och routing lite bättre. Jag läste att DD-WRT är en fantastisk start eftersom det ger mycket frihet.
Jag har en potentiell projektidé och undrar om det är möjligt. Jag vill i princip använda denna gamla router som ett slags sekundärt skydd när jag är på offentlig/semi-offentlig wifi. Till exempel i en lägenhetskomplex (som tillhandahåller wifi) där jag kan nå tillgångspunkten, skulle jag kunna koppla in min router till tillgångspunkten, sedan ansluta till min router och få den att fungera som en form av extra skydd eller något liknande. Mer eller mindre vill jag ha någon form av bärbar VPN, men jag vet inte om det är möjligt.
Jag är mycket ny på detta, men jag är superintresserad av att lära mig, om någon har några förslag eller tips på vad jag ska göra, om detta ens är möjligt, eller var jag ska börja med något annat, skulle jag vara mycket tacksam!
Ja, det är fullt möjligt. Vad för hårdvara har du fått?
Mycket beror på vilken modell av router du har: modell/typ, typ av CPU, CPU-hastighet, Flash-lagring, NVRAM, RAM, Ethernet-portar/hastighet, USB-portar, finns det knappar som kan omprogrammeras…
OpenWRT har det bredaste stödet för hårdvara, följt av DD-WRT, sedan FreshTomato och slutligen Merlin.
Merlin körs endast på några Asus-routrar och är baserad på Asuss inbyggda firmware, som i sin tur är baserad på Tomato. Merlin är mycket stabilt, och har bra trafikövervakning och QoS-funktioner, men är lättare på nätverksfunktioner (t.ex. anpassade VLANs infördes först nyligen, och bara för den allra nyaste hårdvaran).
Fresh Tomato är den mest polerade open-source firmware, och du kan fortfarande förbättra den ganska mycket från kommandoraden. Förmodligen det bästa och enklaste alternativet för nybörjare. På stödda routrar med ARM-CPU:er inkluderar de inbyggda VPN-alternativen WireGuard, OpenVPN, IPSec, L2TP… och inbyggd DNS-annonsblockering. På äldre modeller med MIPS-CPU:er finns det färre av dessa möjligheter. Online-dokumentationen för Fresh Tomato (och dess föregångare Tomato och Advanced Tomato) är mycket bra… mycket av det är gammalt, men fortfarande relevant. Kommandoradsgrejer för DD-WRT fungerar ofta också på Fresh Tomato.
DD-WRT och OpenWRT kan vara mer flexibla… de flesta skrapar knappt på ytan av kapaciteterna. Det sagt, är DD-WRT och OpenWRT mindre polerade, och ibland stöter du på instabila byggnader. Båda öppnar extremt avancerade nätverks- och routingmöjligheter… de sorters alternativ som Cisco och Ubiquity tar tusentals dollar för.