Daglig tråd: enkla frågor, kommentarer som inte behöver egna inlägg, och förstagångsposter går hit (Januari 02, 2025)

Den här tråden är för alla enkla frågor, nybörjarfrågor och kommentarer som inte behöver egna inlägg.

Välkommen till /r/LearnJapanese!

Se till att du har kontrollerat wiki eller sökt i subreddit innan du postar, annars kan ditt inlägg bli borttaget.

Om du har några enkla frågor, skriv gärna dem här istället för att skapa ett eget inlägg.

Detta inkluderar inte översättningsförfrågningar, vilka hör hemma i /r/translator.

Om du vill ha studiepartner eller bara vill presentera dig själv, gå med och använd # introduktioner kanalen i Discord här!

Arkiv för sju dagar av tidigare trådar. Överväg att bläddra igenom dagarna för att hitta obesvarade frågor.

Frågeetikett-riktlinjer:

• 0 Lär dig kana (hiragana och katakana) innan något annat.

• 1 Ge så mycket som möjligt av KONTEXT av grammatiken, vokabulären eller meningen du har problem med. Ange meningen eller stycket där du sett det.

X Vad är skillnaden mellan の och が ?

◯ Jag såg en bok som heter 日本人の知らない日本語, varför används の där istället för が? (svaret)

• 2 När du frågar efter översättning eller hur man säger något, försök att försök själv först, även om du inte är säker. Eller fråga r/translator om du inte har någon aning. Vi är inte här för att göra ditt skolarbete.

X Vad betyder detta?

◯ Jag har problem med den här delen av meningen från NHK Yasashii Kotoba News. Jag tror det betyder (försök här), men jag är osäker.

• 3 Frågor baserade på ChatGPT, DeepL och Google Translate samt andra maskininlärningsapplikationer rekommenderas inte, dessa är inte nybörjarverktyg och gör ofta misstag.

• 4 När du frågar om skillnader mellan ord, försök att förklara situationerna där du sett dem eller försöker använda dem. Om du bara postar en lista med synonymer du hittat i en E-J ordlista, kan folk vara ovilliga att svara eftersom det är lågt ansträngande. Kom ihåg att Google Bildsök är ett utmärkt verktyg för att visualisera skillnaden mellan liknande ord.

X Vad är skillnaden mellan 一致, 同意, 賛成, 納得 och 合意?

◯ Jisho säger att 一致, 同意, 賛成, 納得 och 合意 alla verkar betyda