Uppdatering 2/23/23: Förlåt grabbar, jag insåg precis att jag missade ett viktigt steg i processen för att faktiskt ladda ner yay i min initiala instruktion. Det borde vara bra nu.
Uppdatering 2/10/23: Det verkar som de senaste uppdateringarna tog bort Git och Yay från SteamDeck, vilket är varför det nu är så många fler steg, men om du följer den här guiden steg för steg exakt som jag skrivit den, borde du inte stöta på några problem. Jag fick precis tillbaka min nya Steam Deck från RMA (på grund av prestandaproblem) och gjorde det själv från början och allt gick bra!
Jag har upptäckt att även om Cloudflare Warp inte är en “Äkta” VPN, så fungerar det fortfarande för att kringgå de wifi-restriktioner jag ofta stöter på som förhindrar att Steam Deck (och alla andra enheter jag äger) kan ansluta till Steam (och andra tjänster/sajter).
Här är några viktiga ansvarsfriskrivningar först:
- Jag är på inget sätt ansvarig för vad som händer med din Steam Deck om du väljer att följa dessa instruktioner.
- Om du inte kan Linux eller vad en VPN gör… bör du verkligen inte pilla med detta alls. Att mata in terminalkommandon utan eftertanke kan orsaka att din Steam Deck går sönder eller till och med blir obrukbar.
- Cloudflare Warp är inte en ÄKTA VPN och krypterar inte din webtrafik helt eller döljer din IP-adress. Lita inte på det för sekretess. Det användningsområde jag ger det för är ENDAST att kringgå wifi-restriktioner som skulle förhindra dig att komma åt Steam-tjänster. Kom ihåg, detta är en gratis tjänst och ingen gratis VPN bör någonsin litas på för sekretess eller anonymitet.
- Cloudflare Warp kan sakta ner din internetanslutning på Steam Deck medan det är anslutet. Detta är normalt.
- Metoden jag kommer att visa dig fungerar enbart via Konsole. Det finns ingen GUI-komponent. Det betyder att du måste använda terminalkommandon för att slå på och av tjänsten. (Det finns dock en automat-anslutningskommando som du kan utlösa, jag kommer att inkludera kommandot för det längst ner i guiden)
- Försök inte att köra Cloudflare Warp tillsammans med en annan VPN. Min Steam Deck låste sig kraftigt när jag av misstag kopplade till min betalda VPN medan Cloudflare var aktivt. Tack och lov var det lätt att lösa, men det var mycket frustrerande. Så se till att du aldrig har mer än en VPN igång samtidigt, som jag lärde mig på det dumma sättet.
Om du har läst igenom allt detta och tagit till dig varningarna jag gav, är här instruktionerna för att gå vidare.
Först måste du ställa in ett lösenord, annars kanske detta inte fungerar. Om du redan har gjort detta kan du hoppa över första steget.
I Terminal skriv följande: passwd
Ange ett lösenord som du kommer ihåg. Klar med det.
Nu anger du följande kommandon en i taget:
sudo steamos-readonly disable
sudo pacman-key --init
sudo pacman-key --populate archlinux
sudo pacman-key --refresh-keys
sudo pacman -Syu base-devel
**
**Hoppa över detta avsnitt och fortsätt till nästa kommando om du inte stött på några fel från base-devel-kommandot. Annars fortsätt läsa detta avsnitt: Om Linux ger följande fel: Dela /usr är monterad som läs-och-skriv fel: Inte tillräckligt med ledigt diskutrymme fel: Misslyckades med att fullfölja transaktionen (inte tillräckligt med diskkapacitet), skriv följande kommando för att gå vidare: Sudo systemd-sysext unmerge och när du har slutfört resten av guiden, skriv följande kommando (Inte nu): sudo systemd-sysext merge. Jag kommer att påminna dig igen i slutet av guiden att avbryta unmerge.
sudo pacman -Syu holo-rel/linux-headers
sudo pacman -Syu linux-neptune-headers
sudo pacman -Syu holo-rel/linux-lts-headers
sudo pacman -Syu git
sudo pacman -Syu glibc
sudo pacman -Syu gcc
sudo pacman -Syu gcc-libs
sudo pacman -Syu fakeroot
sudo pacman -Syu linux-api-headers
sudo pacman -Syu libarchive
cd /opt
sudo git clone https://aur.archlinux.org/yay.git
sudo chown -R deck ./yay
cd yay
makepkg -si
cd
yay -S cloudflare-warp-bin
sudo systemctl start warp-svc
warp-cli register
warp-cli connect
warp-cli set-mode warp+doh
Nu bör du vara ansluten. För att testa detta, skriv följande kommando
curl https://www.cloudflare.com/cdn-cgi/trace/
verifiera sedan att det längst ner på listan står Warp=on.
Du är officiellt klar, men här är några extra kommandon du kan använda om du behöver dem:
systemctl --user enable --now warp-taskbar - För att aktivera aktivitetsfältikonen (blir vit när den är ansluten)
warp-cli enable-always-on - För att automatiskt slå på Warp
warp-cli disable-always-on - För att stänga av ovanstående funktion
warp-cli disconnect - För att koppla ifrån
warp-cli add-trusted-ssid “Nätverksnamn exakt som det står i din anslutningshanterare”
^ingen citationstecken
För att förhindra att cloudflare startar på ett nätverk du inte behöver det på.
warp-cli --help
För ytterligare kommandon
Kom ihåg att avbryta unmerge tidigare om du fått de 3 felen med detta kommando: sudo systemd-sysext merge
Återigen tar jag inget ansvar för vad du gör med den givna informationen. Det fungerade för mig och om det gör det rätt, kommer det att fungera för dig. Jag önskar dig all lycka till. Kör hårt!