CloudFlare Warp VPN för din SteamDeck (Uppdaterad 2/10/23)

Uppdatering 2/23/23: Förlåt grabbar, jag insåg precis att jag missade ett viktigt steg i processen för att faktiskt ladda ner yay i min initiala instruktion. Det borde vara bra nu.

Uppdatering 2/10/23: Det verkar som de senaste uppdateringarna tog bort Git och Yay från SteamDeck, vilket är varför det nu är så många fler steg, men om du följer den här guiden steg för steg exakt som jag skrivit den, borde du inte stöta på några problem. Jag fick precis tillbaka min nya Steam Deck från RMA (på grund av prestandaproblem) och gjorde det själv från början och allt gick bra!

Jag har upptäckt att även om Cloudflare Warp inte är en “Äkta” VPN, så fungerar det fortfarande för att kringgå de wifi-restriktioner jag ofta stöter på som förhindrar att Steam Deck (och alla andra enheter jag äger) kan ansluta till Steam (och andra tjänster/sajter).

Här är några viktiga ansvarsfriskrivningar först:

1. Jag är på inget sätt ansvarig för vad som händer med din Steam Deck om du väljer att följa dessa instruktioner.
  2. Om du inte kan Linux eller vad en VPN gör… bör du verkligen inte pilla med detta alls. Att mata in terminalkommandon utan eftertanke kan orsaka att din Steam Deck går sönder eller till och med blir obrukbar.
  3. Cloudflare Warp är inte en ÄKTA VPN och krypterar inte din webtrafik helt eller döljer din IP-adress. Lita inte på det för sekretess. Det användningsområde jag ger det för är ENDAST att kringgå wifi-restriktioner som skulle förhindra dig att komma åt Steam-tjänster. Kom ihåg, detta är en gratis tjänst och ingen gratis VPN bör någonsin litas på för sekretess eller anonymitet.
  4. Cloudflare Warp kan sakta ner din internetanslutning på Steam Deck medan det är anslutet. Detta är normalt.
  5. Metoden jag kommer att visa dig fungerar enbart via Konsole. Det finns ingen GUI-komponent. Det betyder att du måste använda terminalkommandon för att slå på och av tjänsten. (Det finns dock en automat-anslutningskommando som du kan utlösa, jag kommer att inkludera kommandot för det längst ner i guiden)
  6. Försök inte att köra Cloudflare Warp tillsammans med en annan VPN. Min Steam Deck låste sig kraftigt när jag av misstag kopplade till min betalda VPN medan Cloudflare var aktivt. Tack och lov var det lätt att lösa, men det var mycket frustrerande. Så se till att du aldrig har mer än en VPN igång samtidigt, som jag lärde mig på det dumma sättet.

Om du har läst igenom allt detta och tagit till dig varningarna jag gav, är här instruktionerna för att gå vidare.

Först måste du ställa in ett lösenord, annars kanske detta inte fungerar. Om du redan har gjort detta kan du hoppa över första steget.

I Terminal skriv följande: passwd

Ange ett lösenord som du kommer ihåg. Klar med det.

Nu anger du följande kommandon en i taget:

sudo steamos-readonly disable

sudo pacman-key --init

sudo pacman-key --populate archlinux

sudo pacman-key --refresh-keys

sudo pacman -Syu base-devel

**
**Hoppa över detta avsnitt och fortsätt till nästa kommando om du inte stött på några fel från base-devel-kommandot. Annars fortsätt läsa detta avsnitt: Om Linux ger följande fel: Dela /usr är monterad som läs-och-skriv fel: Inte tillräckligt med ledigt diskutrymme fel: Misslyckades med att fullfölja transaktionen (inte tillräckligt med diskkapacitet), skriv följande kommando för att gå vidare: Sudo systemd-sysext unmerge och när du har slutfört resten av guiden, skriv följande kommando (Inte nu): sudo systemd-sysext merge. Jag kommer att påminna dig igen i slutet av guiden att avbryta unmerge.

sudo pacman -Syu holo-rel/linux-headers

sudo pacman -Syu linux-neptune-headers

sudo pacman -Syu holo-rel/linux-lts-headers

sudo pacman -Syu git

sudo pacman -Syu glibc

sudo pacman -Syu gcc

sudo pacman -Syu gcc-libs

sudo pacman -Syu fakeroot

sudo pacman -Syu linux-api-headers

sudo pacman -Syu libarchive

cd /opt

sudo git clone https://aur.archlinux.org/yay.git

sudo chown -R deck ./yay

cd yay

makepkg -si

cd

yay -S cloudflare-warp-bin

sudo systemctl start warp-svc

warp-cli register

warp-cli connect

warp-cli set-mode warp+doh

Nu bör du vara ansluten. För att testa detta, skriv följande kommando

curl https://www.cloudflare.com/cdn-cgi/trace/

verifiera sedan att det längst ner på listan står Warp=on.

Du är officiellt klar, men här är några extra kommandon du kan använda om du behöver dem:

systemctl --user enable --now warp-taskbar - För att aktivera aktivitetsfältikonen (blir vit när den är ansluten)

warp-cli enable-always-on - För att automatiskt slå på Warp

warp-cli disable-always-on - För att stänga av ovanstående funktion

warp-cli disconnect - För att koppla ifrån

warp-cli add-trusted-ssidNätverksnamn exakt som det står i din anslutningshanterare

^ingen citationstecken

För att förhindra att cloudflare startar på ett nätverk du inte behöver det på.

warp-cli --help

För ytterligare kommandon

Kom ihåg att avbryta unmerge tidigare om du fått de 3 felen med detta kommando: sudo systemd-sysext merge

Återigen tar jag inget ansvar för vad du gör med den givna informationen. Det fungerade för mig och om det gör det rätt, kommer det att fungera för dig. Jag önskar dig all lycka till. Kör hårt!

Varför använder man inte bara pacman -S för att installera cloudflare-warp-bin, men besväret att använda yay?

På makepkg -si-steget står det att PKGBUILD inte finns. Vad ska jag göra?

Jag gjorde en plugin för decky
(Det kommer inte att finnas i butiken eftersom det är gjort med AI.)

Någonting går fortfarande fel för mig. När jag försöker köra sudo pacman -Syu base-devel, får jag dessa tre fel:
error: Partition /usr är monterad som läs-och-skriv
error: inte tillräckligt med ledigt diskutrymme
error: misslyckades att utföra transaktionen (inte tillräckligt med ledigt diskutrymme)

makepkg -si säger
rad 36: make: kommando hittades inte
fel: ett fel uppstod i byggandet ().
avbryter…

Har du någon aning om varför eller hur man fixar det?

Du skulle inte av misstag veta varför kommandot för att alltid vara på inte fungerar för mig? När jag skriver in det, säger det att det är framgång, men jag måste fortfarande starta det varje gång.

Den här metoden fungerade perfekt för mig med en liten problem. Jag bor för närvarande på ett universitetscampus, många saker är blockerade här. Efter att ha följt alla steg ger “warp-cli status”-kommandot meddelandet “Connecting” och i detta tillstånd kan jag använda steam (jag har laddat ner ett spel medan det står “connecting”). Men var 15:e sekund släpper min anslutning och kopplar om igen. När jag kör “warp-cli status”-kommandot när anslutningen har tappats, får jag “dns check error”. Efter att ha kört “warp-cli disable-connectivity-checks”-kommandot förblir min anslutning stabil. Detta är förmodligen inte bra för “sekretess” (om det finns någon), men varnade.

Tack! några av kommandona fungerar smidigt, men när jag kör “makepkg -si”, fick jag detta svar:
(B+)(root@steamdeck yay)# makepkg -si

==> FEL: Att köra makepkg som root är inte tillåtet då det kan orsaka permanent,

katastrofal skada på ditt system.

Och när jag direkt använder yay-kommandot, sa min deck “yay: command not found.” Finns det någon som har samma problem?

Det låter som att du inte lyckades inaktivera skrivskyddsläget. Vänligen inkludera bilder på när du skriver kommandona för felsökning

Var det det första felet du fick? Det verkar som att du kanske inte haft framgång med att skriva in chown-kommandot

Du vet att jag fick någon annan att säga något liknande. Av någon anledning är Cloudflare-ikonen som visas i deras aktivitetsfält röd varje gång de startar sin deck. Men när han berättar för det att ansluta, ansluter det bara fint.

Vi har inte hittat någon lösning på detta ännu

Yup, jag skrev en mycket stor disclaimers i inlägget att detta inte är ett verktyg för att skydda din integritet… Det är bara ett verktyg för att kringgå vissa wifi-restriktioner

Hej, jag upplevde också samma saker men eftersom jag mest är hemma antar jag att det är lugnt? Nu visar min aktivitetsfältikon rätt status också, vit när det är aktivt.

Tack också till u/Testpilot1988 för den detaljerade instruktionen! Hade några problem med ett c+±bibliotek men att installera om det löste problemet.

Sorry för bilden, kan inte ens installera ksnip utan att få de tre felen.

De följande tre kommandona gick alldeles utmärkt. Det var många fel och varningar när jag uppdaterade nycklarna, men det gick igenom.

Fixat det! Du kanske vill uppdatera din guide för folk som har decky installerat. Decky gör något med användarmappen som du tillfälligt kan inaktivera med hjälp av sudo systemd-sysext unmerge. När du är klar, kör bara sudo systemd-sysext merge.

faktiskt är det det första felet. jag kommer att starta om processen från början och meddela dig

Körde base-devel, låt det vara som standard till alla (vilket som helst nummer skulle fortfarande göra samma sak), sedan valde ja.

Intressant, tack för bidraget. Jag kommer att uppdatera guiden imorgon.

Glad att det funkade för dig

Den andra möjligheten är att du redan har yay installerat. I så fall kan du kanske bara gå vidare till nästa steg