BUG: Att ansluta till ett VPN bryter all internetåtkomst. (avbryts direkt och återställer det) Någon VPN-leverantör

Som titeln säger, så snart jag ansluter till ett VPN på min Windows 11-dator (versioninfo nedan) kopplas internetuppkopplingen ur. Så snart jag kopplar bort det är den återställd. Det spelar ingen roll vilken VPN-tjänst jag använder. Jämfört med min Windows 10-dator har samma VPN-servrar inga problem. Har någon annan rapporterat detta problem?

Windows 11
Edition: Home
Version: 22H2
OS-build: 22598.1
Upplevelse: Windows Feature Experience Pack 1000.22598.1.0

Det är troligen ett routingproblem. Du kan prova att starta cmd som administratör och köra:

netsh interface ip delete destinationcache

Annars är dessa problem alltid ganska svåra att felsöka om du inte vet vad du gör.

Detta är ett känt problem i den senaste betaversionen/utvecklingsutgåvan

• Vi undersöker rapporter från Insiders om problem med internetanslutning när vissa VPN är anslutna.

Jag är på den senaste insider-builden.

Och det hände exakt samma för mig, med OpenVPN, men jag kunde fortfarande styra via domänkontrollanten och ha tillgång till internettrafik. Det enda är att internetanslutningsikonen saknas i nedre högra hörnet av skärmen, trots att jag kan navigera på nätet.

Riktigt konstigt.

Som standard kommer ett VPN att dirigera all trafik genom det. Om den rutten inte tillåter åtkomst till internet, måste du sätta upp split-routing och ange vilka rutter som ska gå ut via VPN.

Jag har också haft detta fel sedan den senaste byggversionen (mitten-sent mars). Jag kan lösa internetanslutningsproblemet genom att inaktivera “Använd standardgateway på fjärrnätverket” i de avancerade IPv4-inställningarna under VPN-adapterns inställningar (via den äldre Nätverksanslutningarpanelen). Men detta bryter min anslutning till SMB-delningar på den fjärranslutna servern och ingenting har fungerat för att återställa det, så jag är fast och väntar på att buggen ska fixas.

Jag använder Cyberghost VPN och det fungerar smidigt utan problem.

Jag har försökt allt möjligt utan framgång.
Jag vet att det funnits många VPN-problem under Windows 11:s korta historia, så jag antar att detta är ytterligare ett. Jag hoppas att det patchas snart eftersom jag ibland behöver använda VPN…