Har aldrig varit i Kina tidigare, och efter att ha tillbringat en vecka där, här är några slumpmässiga saker jag önskar att jag visste innan jag åkte dit, och jag tror att det skulle hjälpa andra också.
- Ställ in din Alipay/WeChat-betalning innan du kommer dit och lägg till båda. Om du har andra med dig, be dem också göra det.
- Att ställa in och hantera alla problem du kan stöta på är mycket bättre hemma än på flygplatsen, tro mig. För det första accepterar många platser båda, men jag hade ett fall där det bara var WeChat Pay. Also, för redundans, skulle jag lägga till båda apparna och lägga till två kort i varje om du kan. Min grupp blev fast i en olycklig situation där Alipay inte fungerade och vi fick felmeddelandet “betalningsmiljön är inte säker” och vi hade ingen aning om varför det fortsatte visas. Genom att byta till ett annat e-SIM, använda Wi-Fi, använda en annan hotspot hade vi ingen aning om varför det visades fel, trots att tidigare försök fungerade. Det kan ha varit för att de tidigare försöken var under $50 USD, men vi försökte göra en betalning på ungefär $120 och fick samma fel. Jag fick gripa in för gruppen och använde min Alipay, och till slut gick det igenom. Jag har några teorier om varför det fortsatte hända, som att banken försökte blockera betalningen och jag var tvungen att ange en 2FA-kod i Alipay-appen och SMS:a “yes” till en kod från min bank medan min vän aldrig fick denna förfrågan och allt han såg efter verifieringswebbsidan var “betalningsmiljön är inte säker”. Jag tror att det kan bero på att Kina blockerar betalningsverifieraren som min väns bank (Chase United Explorer Card) använder, medan min banks verifieringssida (Capital One Savor One) inte hade några problem. Eller så kan det vara att Chase inte har sin betalningsverifieringsoverride inställd korrekt med Alipay, medan andra banker har det. Eller kan det också vara att datanätverket var väldigt långsamt, jag vet inte. Men för att spela säkert skulle jag lägga till flera kort till båda apparna och om du har en vän med dig, be dem göra samma sak. Om du verkligen vill, kan du också skaffa samma kreditkort som jag och se om du får samma problem. Du kan också göra några testtransaktioner vid en automat eller liknande för att se till att det faktiskt fungerar och du är bekant med hur det fungerar. Att ta med kontanter är också en bra idé, men jag har hört att du kanske inte får växel, så förbered dig för det. En annan slumpmässig fakta är att detta kommer att dyka upp på skärmen i ungefär 2 sekunder under inställningen av Alipay/WeChat, men spenderingsgränsen är ungefär ¥15 000 RMB (ca $2100 USD) innan du måste verifiera passet för att fortsätta. Om du planerar att spendera mer än så, skulle jag rekomendera att verifiera passet för säkerhets skull, men jag gjorde inte det eftersom jag inte behövde. Ha allt detta i åtanke för att undvika pinsamma situationer.
- Ditt pass kommer att behövas ofta.
- Minst i turistområden som kräver inträde och har övervakning (ex. Kinesiska muren, Tiananmen, etc.), se till att ha det med dig hela tiden, annars kan du bli rejält fast på vad du vill göra.
- Att åka tunnelbana kräver också pass.
- För att få gå ombord lämnar du ditt pass till en person som verifierar numret och släpper in dig, men för att faktiskt gå på tåget kan du också lämna det till en person för att verifiera eller skanna det på glaset vid spärrarna, och det bör fungera även för mitt pass. När jag var där funkade inte alla spärrar och vissa var trasiga och kunde inte läsa mitt pass alls. För att säkerställa att du går smidigt (under 15 sekunder) se till att skannern har en blå/grön LED-lampa till vänster om glaset och att passläsaren fungerar. Om den är röd, fungerar den inte, och du kommer att bromsa kön, så i så fall, gå åt sidan och ge det till en person som kan köra ditt passnummer. Ett slumpmässigt påminnelse är att skriva in tåglinens nummer i Baidu för att få tidtabellen, och det var väldigt användbart.
- Skaffa e-SIM.
- Jag har T-Mobile och den inkluderade 256 kbps var mycket långsamt och i min mening basically oanvändbart för grundläggande karttjänster. Jag tyckte att det var värt att spendera ca $5 USD på en e-SIM i Alipay-appen för 1 vecka med 5 GB data. Simkortets utgångsdatum börjar när du aktiverar det, så aktivera det vid ankomsten eller kanske innan. Dessutom krävde inte min e-SIM att använda VPN för vissa tjänster som Instagram, Google och Reddit, men jag skulle skaffa en VPN också när du använder Wi-Fi. Kanske fungerar betal-VPN bättre eftersom alla gratis, jag har försökt, inte fungerade förutom Betternet. Att sätta upp min egen OpenVPN-server hemma fungerade inte heller, så var försiktig med det. Apple Maps fungerar precis som vanligt, är osäker på om jag skulle lita på Google Maps eftersom det är blockerad i Kina och kanske inte uppdateras. Google Translate fungerade också via mitt data, men jag hade offlineversionen nedladdad i Google för säkerhets skull.
Det är allt jag ville dela. Förutom de andra vanliga resetipsen, som att lära sig grunderna i vad man ska säga på olika språk (ex. Ja, Nej, det där, var är toaletten, Wi-Fi-lösenord, etc.), så är detta vad jag kan komma på just nu. Om du vill dela något annat, lämna gärna en kommentar.