Bör jag använda OpenVPN på min ASUS-router, och hur?

Jag är helt ny på VPN. Jag vet bara de allra enklaste grunderna hur det fungerar, men är fortfarande något okunnig om alla fördelar. Min nya ASUS-router har ett alternativ att aktivera OpenVPN. Är detta en VPN-tjänst i sig eller skulle det låta mig ställa in min egen VPN-server i mitt nätverk? Borde jag göra det? Jag känner mig lite vilse här. Alla hjälp skulle uppskattas!

Beror helt på användningsfallet. För mig har jag en filserver hemma samt saker som ett Minecraft-server som jag vill kunna koppla till. Om du aldrig behöver koppla tillbaka till ditt hemnätverk finns det bokstavligen ingen nytta.

Vad försöker du göra?

Stöder din ASUS VPN-klient, eller server, eller båda?

Om du kör klient behöver du ett tjänstepaket från en VPN-leverantör (var försiktig med gratis, du kanske blir mindre säker).

Om du kör server kan du skapa en VPN-anslutning tillbaka hem, vilket gör din anslutning säkrare när du är på offentligt WiFi.

Om din router stöder båda, kan du köra båda samtidigt.

Och, om du kör en dedikerad OpenVPN-anslutning kan du förlora mycket bandbredd. OpenVPN brukar vara långsamt på routerhårdvara (gör egna tester).

Tack för alla svar! Den enda offentliga WiFi jag använder är på jobbet och skolan, men med hemifrån-ordern i Wisconsin är det lite mindre relevant just nu. Jag vill nog bara att min internetsökning ska vara så säker och privat som möjligt, och VPN låter som det kan passa mig. Jag är bara väldigt ny inom detta område av teknologi, så jag uppskattar all hjälp.

Jag skulle använda OpenVPN på en lättvikts Linux-maskin eller VM: https://cryptsus.com/blog/securce-openvpn-setup-X509-LDAP-yubikey-2fa-authentication-Ubuntu18.04.html

Använder du mycket offentligt WiFi? Om ja, aktivera det då, så kan du koppla in till din VPN-server och vara säker, annars oroa dig inte.

Smallnetbuilders forum har en sektion dedikerad till ASUS trådlösa routrar, och om du känner till Merlin FW är Merlin en mod där, senaste jag kollade.

Enligt min erfarenhet är OpenVPN långsamt, särskilt på de flesta konsumentnätverksenheter. Du får bättre prestanda på dina klienter; bärbara datorer, telefoner, etc.

OpenVPN är VPN-programvara, inte en tjänst. Du måste fortfarande köpa en VPN-tjänst eller skapa din egen.

Ingen chans. OpenVPN använder TLS, vilket är trasigt. Läs denna länk

Finns det några säkerhetsproblem om jag konfigurerar VPN på min router?

Vilka instruktioner följde du för att bygga din openVPN-uppsättning? Konfigurerade du den på din Asus-router?

Här är ytterligare resurser : https://www.skylaski.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=14

Det beror på om de pratar om server eller klient.