Hej, med lanseringen av iPhone 15 ville jag ge er en liten förvarning om säkerheten för dessa enheter. Men detta gäller inte bara iPhone 15 - oavsett om du har en nyare eller äldre modell, gäller samma sak.
Det är viktigt att betona att Apple-produkter inte är oövervinneliga och är utsatta för samma hot som Android-telefoner eller Windows-PC:er. Även om Apple-produkter länge har hyllats för sin inbyggda säkerhet, är ingen enhet helt immun mot potentiella hot. Det inkluderar inte bara malware utan även riktade phishingförsök, andra typer av bedrägerier etc.
Det är en vanlig missuppfattning att tro att dessa enheter är oövervinneliga; i verkligheten kan även de dra nytta av ett extra skyddslager. VPN:er kan vara till stor hjälp här, särskilt de utrustade med förbättrade säkerhetsfunktioner.
Alternativ som erbjuder annonsblockering eller skydd mot farliga webbplatser kan avsevärt stärka din iPhones försvar, vilket säkerställer en smidig och säker användarupplevelse.
TL;DR – att använda en VPN på iPhone gör dig inte bara mycket säkrare, utan ger också olika fördelar. Föreslå att du kollar bästa VPN-listan för mer info, men om du vill ha min åsikt – välj Nord (kupongen med det bästa erbjudandet från nämnda tabell finns här).***
Varför ska du skaffa en VPN till din iPhone?
Det beror till stor del på dina dagliga behov. Förutom de självklara (förbättrad säkerhet, integritet, anonymitet), är här några vanliga som jag kom på:
- Överväg att kringgå geoblockerade innehåll: Få tillgång till innehåll som är begränsat i din region genom att virtuellt flytta. Detta är särskilt användbart om du vill strömma och inte har din laptop till hands. Ganska vanligt när man reser, som jag upptäckte.
- Billigare reseerbjudanden: Hitta potentiellt bättre resepriser genom att ändra din till synes plats. Många tjänster (flygbolag, hotell) använder geobaserad prissättning, vilket innebär att användare från ett land sannolikt får en annan rate än de från ett annat. Ja, vissa kan använda din kreditkortsinformation för att ”placera dig i en viss plats”; dock kontrollerar de oftast endast din IP.
- Säkerhet vid offentligt WiFi: Håll dig säker på osäkra nätverk som i kaféer, flygplatser eller hotell. Man-in-the-middle-attacker och falska Wi-Fi-hotspots kan sluta riktigt illa (tänk på att förlora dina bankinloggningar eller personnummer).
Och så klart, det redan nämnda integritet, säkerhet och anonymitet. En VPN krypterar din trafik, så varken din ISP, regeringen (auktoritära länder älskar att snoka), eller webbplatser du besöker vet vad du håller på med online.
Välja VPN:
Återigen, förutom självklara säkerhetsfunktioner och faktorer (ingen logggranskning, förbättrade krypteringsmetoder, etc.), finns det några att överväga:
- Kompatibilitet med iOS: Se till att VPN:et är anpassat för Apples plattform. Många VPN:er prioriterar fortfarande skrivbord framför mobil, så dubbelkolla att din valda VPN fungerar felfritt på din iPhone.
- Förbättrade säkerhetsfunktioner: Skydd även på potentiellt osäkra nätverk.
- Ingen logggranskning: Säkerhet att dina onlineaktiviteter inte lagras eller säljs. Alla kan hävda att de inte lagrar eller samlar in loggar, men att bevisa det är en annan sak. Vanligtvis, VPN:er som vill visa full transparens, anlitar tredje parts revisorer (PWC, Deloitte eller någon av de fyra stora).
- Välnätade servrar, WireGuard-protokoll: Detta förbättrar inte bara möjligheten att ansluta till din önskade plats (eller till en stad), utan minskar också fördröjning och ökar hastigheten. Många VPN:ers hastighet/stabilitet beror på antalet servrar (de är mindre belastade) + WireGuard anses vara det snabbaste protokollet.
Kort sagt:
Ska du skaffa en VPN till din iPhone? Kort svar ja. Det gör dig inte bara mycket säkrare online, utan erbjuder också några extra fördelar och funktioner som kan spara dig mycket pengar och göra livet lättare sammanlagt.
Om du letar efter en VPN som fungerar med iPhone, se till att kolla Reddit’s VPN-sammanställning (det är faktiskt gjort av Reddit-användare; varje utvärdering är baserad på fakta och siffror, snarare än personliga åsikter).
Och om du vill ha min personliga åsikt, skulle jag främst rekommendera Nord (kupong med det bästa erbjudandet hämtat från VPN-sammanställningen). Långvarig användare, har aldrig haft några problem (iOS, macOS), också den högst rankade VPN:en på nämnda tabell.