Blockerar hotells Wi-Fi VPN:s, och hur kommer man runt detta?

För närvarande i karantän i Shanghai, jag har förberett 4 VPN:er i god tid (Express, Astrill, Surfshark, Nord). De fungerar alla bra på roamingdata, men så fort jag loggar in på hotellens Wi-Fi i karantän fungerar ingen av VPN:erna.

Eftersom detta är min första gång i Kina vill jag veta om detta bara är hotellets specifika Wi-Fi? Eller blockerar alla Wi-Fi (även i min framtida lägenhet efter karantänen) VPN?

Finns det något sätt att komma runt detta? Min dator är i princip värdelös för någon form av anslutning utanför Kina just nu, eftersom den inte kan använda mobil data då den är en dator. Jag vill använda min dator för arbete och e-post under karantänen.

Redigering: UPPDATERING - Lösning! Astrills StealthVPN lyckades ta mig igenom. Det verkar som att vissa Wi-Fi-nät blockerar VPN:an, men vissa är inte så bra på att blockera.

En annan sak att tänka på (och folk kan rätta mig om jag har fel): det är en nationell helg och precis före partimötet, vilket tyder på att regeringen verkar slå ner på VPN:er.

Jag är personligen i Chengdu och Express har inte fungerat pålitligt under en eller två månader. Astrill fungerar bra på min PC och min Firestick, men inte på min iPhone.

Vissa gör det, vissa gör det inte. Om du kan ställa in din port manuellt, fungerar vanligtvis 80, 8080, 443, 25, 587 eller 110. 23 kan också funka.

Hotell-Wi-Fi kan vara riktigt dåligt, jag använder nästan uteslutande min telefon som Wi-Fi-hotspot när jag reser i Kina; och antingen kör jag mitt VPN på telefonen och använder VPN Hotspot (Android-app, kräver root) eller ansluter direkt till mitt VPN på laptopen, det fungerar bra på en delad anslutning.

Redigering: Jag såg att det är din första resa, så du kanske inte har en kinesisk SIM ännu. Nihao Mobile levererar till karantänshotell, men de är dyrare än lokala operatörer. På den positiva sidan är de engelsktalande och du kan använda PayPal för att fylla på. Annars, se om din nuvarande ISP har ett bra roamingpaket.

PS: Använd Astrill, alla andra VPN:er är skit.

Det beror oftast på internationell peering. Det är rutten VPN-trafik tar. Det är möjligt att hotell-Wi-Fi blockerar olika portar. Prova Astrills StealthVPN eller OpenWeb. OpenVPN är superenkelt att blockera.

Jag skulle bara kontakta Astrills kundsupport och höra vad de säger.

Jag hade problem att ansluta till VPN under hela karantänen, även min egen router VPN, men jag kunde komma in till slut. Om du arbetar är det bättre att din IT sätter upp ett VPN.

Har aldrig haft problem med att VPN:er inte fungerar på hotell- eller annat wifi. Eller snarare, bara de vanliga problemen.

Det är dock den stora mötet, och VPN:er kan bli konstiga runt dessa tillfällen.

Jag måste vara den enda som aldrig har detta problem. Undrar?

Jag har vanligtvis funnit att SSL VPN kan bryta sig igenom allt.

Det har alltid förvånat mig hur någon post om VPN-val misslyckas med att nämna den jag använt i åratal… jag ser bara de stora namnen som Express etc. Men jag har träffat en polsk kille som använder VPN:n jag har. OP om du fortfarande försöker hitta rätt VPN, skicka ett meddelande till mig. Min kostar ungefär 80 USD per år men jag har aldrig haft problem.

Välkommen till Kina!

De blockerar inte dem, VPN:er fungerar bara dåligt på skit Wi-Fi. Byt till data.

Många internetanslutningar har inte tillräcklig internationell routing. Kina Telecom är ett exempel - jag var tvungen att skaffa ett tillägg som jag tror kallades “international internet” eller “foreign internet.” Plötsligt gick mina västerländska anslutningar via VPN från 5 Mbps till 300 Mbps.

Hej! Kan du dela din karantänerfarenhet hittills? Tack

Åh, det är en bra poäng, de förbannar nog hårt inför detta. Självklart råkar vi komma precis då, lol.

Får du Astrill att fungera på din Firestick? Är det bara appen som är standard?

Det här är ett fantastiskt inlägg. Tack, jag noterar de portarna.

Och precis, ingen SIM-kort ännu, men det är bra att veta, jag ska kolla om Nihao Mobile kan leverera under helgdagarna. Jag använder för närvarande roamingpaketet för min mobil, men att ha ett SIM-kort i teorin verkar bättre i längden, eftersom jag behöver ett kinesiskt telefonnummer för många saker.

Och ja, det verkar som att Astrill är det enda bra alternativet.

Alla andra stora. Många använder små kinesiska som fungerar utmärkt, som jag. 25 yuan i månaden och fungerar 95 % av tiden.

VPN Hotspot

Tack, jag ska prova detta. Jag har långa pendeltågsturer där jag försöker göra lite jobb, och har funderat på hur jag ska få både telefon och laptop på VPN. Inget av det jag försökt har fungerat hittills.

Hotel-Wi-Fi kan definitivt vara dåligt, vilket är varför jag tog med ett Ethernet-kabel för att gå igenom karantänen. Pluggar in och det fungerar som en dröm.

Uppdatering: Lösning! StealthVPN löste det. Tack så mycket, det sparade mycket tid för mig.