Blockerar hotell-Wi-Fi VPN:er, och hur man kringgår detta?

Just nu i karantän i Shanghai, har förberett 4 VPN:er i förväg (Express, Astrill, Surfshark, Nord). De fungerar alla bra på roamingdata, men så fort jag loggar in på hotellets Wi-Fi i karantän fungerar ingen av VPN:erna.

Eftersom detta är min första gång i Kina, vill jag veta om detta bara är hotellets specifika Wi-Fi? Eller blockerar all Wi-Fi (även i min framtida lägenhet efter karantänen) VPN:er?

Och finns det ett sätt att kringgå detta? Min dator är i stort sett värdelös för några processer som är kopplade till utlandet, eftersom den inte kan använda mobildata då den är en dator. Vill använda min dator för arbete och e-post under karantänen.

Redigerings: UPPDATERING - Löste problemet! Astrills StealthVPN lyckades få mig igenom. Det verkar som att vissa Wi-Fi:n blockerar möjligheten att använda VPN:er, men några av dem är inte så bra på att blockera.

En annan sak att tänka på (och folk kan korrigera mig om jag har fel): att det är en nationell helg och precis före partimötet verkar regeringen slå ner på VPN:er.

Personligen är jag i Chengdu och Express har inte fungerat tillförlitligt på ett par månader. Astrill fungerar bra på min PC och min Firestick, men inte på min iPhone.

Vissa gör det, vissa gör det inte. Om du kan ställa in din port manuellt, brukar 80, 8080, 443, 25, 587 eller 110 fungera. 23 kan också vara värt att prova.

Hotell-Wi-Fi kan dock vara riktigt skit, jag använder nästan uteslutande min telefon som Wi-Fi-hotspot när jag reser i Kina; och antingen kör jag mitt VPN på telefonen och använder VPN Hotspot (Android-app, kräver root) eller ansluter direkt till mitt VPN på laptopen, vilket fungerar bra på en delad anslutning.

Redigering: Jag såg att det är din första resa, så du har nog inte fått ett kinesiskt SIM-kort än. Nihao Mobile levererar till karantänshotell, men de är dyrare än lokala operatörer. På plussidan är de engelsktalande och du kan använda PayPal för att fylla på. Annars, kolla om din nuvarande ISP har ett bra roamingpaket.

PS: Använder absolut Astrill, alla andra VPN är skit.

Det beror ofta på internationell peering. Det vill säga hur VPN-trafiken kommer dit. Det är möjligt att hotell-Wi-Fi blockerar olika portar. Prova Astrills StealthVPN eller OpenWeb. OpenVPN är väldigt lätt att blockera.

Jag skulle bara kontakta Astrills kundsupport och höra vad de säger.

Jag hade problem med att ansluta till VPN under hela karantänen, även min egen routers VPN, men till slut gick det. Om du jobbar, skulle det vara bättre att få din IT att sätta upp ett VPN.

Har aldrig haft problem med att VPN:er inte fungerar på hotell- eller annan Wi-Fi. Eller snarare, bara de vanliga problemen.

Men, det är den stora mötet, och VPN:er blir konstiga runt sådana.

Jag måste vara den enda som aldrig har detta problem. Konstig?

Jag har ofta upptäckt att SSL VPN kan ta sig igenom vad som helst.

Det har alltid förvånat mig hur några inlägg om VPN-val missar att nämna den jag har använt i flera år… jag ser bara de stora namnen som Express osv. Men jag har träffat en polsk kille som använder VPN jag fått. OP om du fortfarande försöker hitta rätt VPN, skicka ett meddelande. Min kostar ungefär 80 USD per år men jag har aldrig haft problem.

Välkommen till Kina!

De blockerar inte dem, VPN:er fungerar bara inte bra på dåligt Wi-Fi. Byt till data.

Många internettjänster har inte bra internationell routing. Kina Telecom är ett exempel - jag var tvungen att skaffa ett tillägg som hette “internationell internet” eller “utländskt internet.” Plötsligt gick mina västerländska anslutningar via VPN från 5 Mbps till 300 Mbps.

Hej! Kan du dela din karantänupplevelse hittills? Tack

Åh, det är en bra poäng, de slår troligen hårt på förberedelserna för detta. Självklart är det otur att vi råkar komma just då, lol.

Funkar Astrill på din Firestick? Är det bara standardappen?

Det här är ett fantastiskt inlägg. Tack, jag noterar de portar.

Och rätt, jag har inte ett SIM-kort än, men det är bra att veta, jag ska kolla om Nihao Mobile kan leverera under helgfirandet. Jag använder för tillfället roamingpaket för min mobil, men att ha ett SIM-kort verkar bättre i längden eftersom jag behöver ett kinesiskt telefonnummer för många saker.

Och ja, Astrill verkar vara det enda bra alternativet.