Behöver jag använda VPN efter att ha laddat ner ett spel?

Så jag tänker köpa NordVPN i en månad först.

Nu undrar jag om jag också behöver ett VPN när jag spelar spelet eller bara för att ladda ner det.

En annan fråga är:

Är det okej att ladda ner ett spel via Mega eller spårar de något?

PS: förlåt för mitt dåliga engelska, jag kommer från Tyskland

Några saker.

1. Oroa dig inte för att använda VPN efter att ha laddat ner spelet. Det spelar ingen roll.
  2. Vanligtvis (beroende på var du bor) behöver du inte en VPN för direkta nedladdningar, som från Mega. Mega är en bra värd, var bara försiktig med var du får länken ifrån. Om du vill torrent, använd definitivt en VPN.

En VPN är meningslös att använda efter att du har piratkopierat ett spel, eftersom onlinofunktioner oftast är inaktiverade av den som knekade det, eller så skulle de officiella servrarna bli galna av att se någon, inte listan över “köpta” spel. Mycket sällan kan du betala på knekade servrar, men det skulle knappt vara värt upplevelsen (hackare, etc). En VPN kan ibland också sakta ner din hastighet, vilket ökar din ping och ger en sämre spelupplevelse.

Så använd en VPN när du laddar ner och konfigurera brandväggar ifall spelet inte har onlinefunktioner, eller även om det har, undvik att spela online, eftersom risken för att bli upptäckt alltid finns.

För Mega finns det en app som heter MegaBasterd (länken finns i r/Piracy wikisen). Jag har använt den personligen och den är ganska bra när du kombinerar den med VPN.

Och ha inte några klienter (Steam, Origin etc.) öppna när du har ett knekad spel öppet. Du kan få ett livstidsförbud.

Använd VPN under nedladdning, inte under spel. Och vilken webbplats använder Mega? Använd Fitgirl för dina spel.

Du behöver en VPN när du laddar ner spel.

Se till att läsa den fastställda megathread, eftersom det finns en god chans att den innehåller det du letar efter!

Jag är en bot, och denna åtgärd utfördes automatiskt. Kontakta gärna moderatorerna för denna subreddit om du har frågor eller funderingar.

Nej, nej, du kan spela spelet även offline.

Antagligen orelaterat till huvudämnet, men om du bor i ett land där du fyller på ditt telefonkonto med ungefär 20 euro i månaden, så får du obegränsad telefondata, samtal och SMS, och pengarna fortsätter samla sig tills du känner att du slösar pengar på ditt telefonkonto. Du kan köpa NordVPN-abonnemang via Google Play med ditt telefonkonto. Jag har gjort det i ungefär ett år nu och det känns inte som jag förlorar några pengar på det.

Ja, jag är dum och gick från Mega till torrent och gör inte det utan VPN. Bara inte.

Så jag bor i Tyskland och vi har ganska stränga upphovsrättslagar, så jag tror att jag kommer behöva ett VPN (dessutom vill jag titta på Clone Wars säsong 7 och Disney+ kommer i mars).

Även du tror att Mega är okej och vad menar du med “var försiktig med var du får länken ifrån”?

Det är så att en vän till mig laddade ner ett spel som finns på Steam och när han startar det öppnas Steam och visar att han spelar ett slags spel.

Jag förstår inte riktigt, man.

Du bör nog ta fem minuter och googla hur torrents fungerar. Betroendet till källan är meningslös.

Jag skulle hellre använda något som NordVPN:s 3-åriga avtal för runt 3 dollar i månaden och inte riskera att min ISP vet. Även om min ISP aldrig fångar mig kommer jag fortfarande ha en VPN för att ändra min IP för regionlåsta serier på Netflix etc.

Samma här. Fick en varning från min ISP. Allt är bra nu dock.

Även i Tyskland behöver du bara en VPN när du torrentar, inte för direkta nedladdningar. Den riskabla delen är att ladda upp innehåll, vilket automatiskt händer när du laddar ner via torrent. Om du börjar ladda upp till DDL-sajter skulle du också behöva en VPN för det, annars får du förr eller senare ett vänligt mail som ber om din ekonomiska stöd. :wink: Mega rapporterar inte till myndigheterna vilka filer du laddar ner, och hur säkra filerna i själva verket är beror på var du fick länkarna ifrån/vem som laddade upp dem.

Här i Irland, när du fyller på 20 euro med några nätverk, får du obegränsad data, samtal och SMS i en månad. Så de 20 euro stannar i ditt konto i princip utan anledning om du fortsätter fylla på varje månad. Istället för att slösa bort pengarna köper jag NordVPN-prenumeration varje månad med det.

Inga varningar här, jag är inte villig att säga hur mycket, men det är inte så farligt, nog för att jag ska bli klokare.

Det är coolt, i Tyskland kostar obegränsad data ungefär 80 €.

Det handlar inte om att bli infekterad. Utan en VPN riskerar din ISP att se precis vad du laddar ner och innan jag använde VPN fick jag flera varningar från dem. Beroende på var du bor, kan det vara avgörande att använda VPN när du torrentar.