Bästa routern för Nord/OpenVPN?

Jag är ny till NordVPN och VPN i allmänhet. NordVPN-klienten fungerar bra på mina enheter. Jag köpte en TPLink-router och satte upp VPN-klienten på den, men min internetanslutning blir mycket långsam när den är aktiverad.

Nord support sa att min router inte är tillräckligt snabb för att göra all kryptering och dekryptering, och att det är därför den är långsam.

Är det sant? Finns det en bättre router?

Tack på förhand

Jag använder OpenVPN på min TP Link, och det är mycket långsamt. Se till att du använder UDP, annars är det nästan oanvändbart. Även då är det bara värt det om du vill ansluta med andra enheter i ditt hemnätverk. Nordvpn har en lista över routrar som du kan använda för alla enheter i ditt hemnätverk, och dessa routrar borde också fungera med nästan vilken VPN som helst.

Även de dyraste routrar kommer att vara långsamma med OpenVPN-anslutningar.

Med enhetsapparna kan du konfigurera klienter för att använda NordLynx, vilket är en mycket snabbare teknologi, men du har inga alternativ att använda NordLynx-anslutningskonfigurationer på routrar. Så jag brukar inte bry mig om att ställa in routern (vilket jag skulle vilja göra) på grund av de långsamma anslutningshastigheterna. Jag tror att Nord tillåter 5 samtidiga anslutningar, så det kan fungera för dig. Jag hoppas att Nord vid någon tidpunkt släpper anslutningskonfigurationer för NordLynx (som använder wireguard-teknologi i sin kärna) för att vi alla ska kunna använda dem på routrar.

Du kan sätta upp en Raspberry Pi med Ubuntu (och kanske PiHole för DNS-omdirigering/blockering) och konfigurera den som din gateway för andra enheter i ditt hemnätverk. Allt du behöver göra är att portforwarda all din trafik så att den fungerar som en router.

Fördelen med detta (förutom att du inte behöver en ny router) är att du också kan använda NordLynx och få snabbare hastigheter än OpenVPN.

Jag har en Netgear R9000 med Voxel firmware och Kamoj-tillägg, och använder NordVPN på min router via OpenVPN UDP. Jag maxar min internetanslutning till 100 Mbps nedladdning och 20 Mbps uppladdning, den här routern kan göra runt 200 Mbps via OpenVPN och voxel firmware. Kom ihåg att den har en fyrkärnig CPU, men OpenVPN körs bara på en kärna.

Är 600 till 10 normalt?

Hej, din inlämning togs automatiskt bort eftersom ditt konto inte uppfyller våra karmastandarder. Konton måste ha minst 100 sammanlagd karma för att posta i detta subreddit. Denna regel är till för att förbättra kvaliteten på inläggen och minska missbruk från trollkonton.

Jag är en bot, och denna åtgärd utfördes automatiskt. Kontakta gärna moderatorerna för detta subreddit om du har frågor eller funderingar.