Vilken gratis VPN för alltid är bäst för att säkert koppla till offentliga Wi-Fi, om det finns någon? Eftersom att köpa internetdata kan bli otroligt dyrt.
Den enda pålitliga VPN:en är den som du äger. Alla kommersiella som expressvpn, tunnelbear, surf shark etc är bara så säkra som de lovar, och du har inga riktiga sätt att verifiera deras påståenden.
Jag är också mycket skeptisk till företag som sätter sina tjänster till ett högt pris, och bara kan få kunder genom att ge 85% rabatt som förnyas två år senare till det pris de bestämmer, och hela affärsmodellen kretsar kring att hoppas att kunden har glömt att de måste säga upp den.
Jag har nyligen lärt mig om tailscale, och har använd den själv medan jag reser. Den är gratis för personligt bruk, jag har den installerad på min AppleTV hemma, som är konfigurerad som en utgångsnod. Så medan jag reser, slår jag på den, och min internettrafik går till min AppleTV och ut via min hem-internetanslutning och är all krypterad.
Jag är nöjd med Mullvad - 5 dollar i månaden!
Antingen tailscale, eller wireguard till en enhet som stöder det i ditt nätverk som en router (om den stödjer VPN), server eller raspberry pi.
De enda tredjeparts VPN-leverantörerna jag skulle “lita” på är ProtonVPN och Mullvad. Båda har blivit gransknings- och prestationstestade och presterar bra.
När det gäller gratis VPN:er, är uttrycket “du får vad du betalar för” lite sant. Gratis VPN:er kan hjälpa till att säkra din anslutning på offentliga Wi-Fi, men de har ofta nackdelar: begränsad data, långsammare hastigheter, eller tvivelaktig integritetspraxis. Ändå finns det några bra:
För alltid gratis VPN att överväga
- ProtonVPN (Gratisplan): Ingen databegränsning och byggd av det integritetsfokuserade Proton-teamet. Hastigheterna kan vara långsammare på den gratis planen, men det är ett av de mest pålitliga gratisalternativen.
- Windscribe (Gratisplan): Erbjuder 10GB gratis data per månad med bra kryptering. Plus, dess udda branding gör att det känns mindre företagsmässigt.
- TunnelBear (Gratisplan): Söt gränssnitt med bra säkerhet, men begränsad till 500MB gratis data per månad.
Varför gratis inte alltid är bäst för integritet
Gratis VPN:er kan vara bra i ett nödläge, men de saknar ofta avancerade funktioner som en no-logs policy eller robust kryptering. Vissa till och med säljer din data för att hålla tjänsten igång. Det är därför, om du är seriös med integritet och vill ha något pålitligt, är det värt att investera i en betald VPN.
Hur NordVPN förändrade mitt offentliga Wi-Fi-spel
För några år sedan trodde jag att gratis VPN:er var nog – tills jag fick ett phishingmail som imiterade min bank perfekt. Det visade sig att mina data avlyssnades på ett kafé-Wi-Fi. Lektionen inlärd.
Jag introducerar NordVPN:
- No-Logs-policy: Bevisad av oberoende granskningar — mina data går inte någonstans.
- Krigsmilitärringkat kryptering: Offentligt Wi-Fi skrämmer inte mig längre.
- Snabba hastigheter: Oavsett om jag strömmar, arbetar eller bara surfar, är det sömlöst.
- Prisvärt sinnesro: Det är en liten kostnad för att veta att mina personuppgifter är säkra.
Nu kan jag njuta av offentliga Wi-Fi utan att ifrågasätta dess säkerhet. NordVPN är inte bara en tjänst; det är en uppgradering till hur jag använder internet. Om du är nyfiken, skicka mig ett DM så kan jag inte bara ge dig mer information så mycket som möjligt men jag ger också en fantastisk möjlighet att komma igång. Inte bara för dig utan för ALLA och för ALLA! Gott Nytt År och Guds välsignelse.
Tailscale + Apple TV som körs i ditt hem.
De enda gratis VPN:er jag skulle lita på är Proton VPN och Windscribe, förutom att Windscribe maxar vid 10 GB i den gratis nivån. Om du vill ha ett betalt VPN, har Proton och Windscribe båda betalnivåer för 10 dollar/mån eller så kan du använda Mullvad som kostar bara 5 dollar/mån.
Jag använder ExpressVPN. Det kostar lite mer, men det är värt det.
Om du bara vill lägga till ett extra lager av säkerhet ovanpå TLS och litar på din ISP hemma, är det enklaste och förmodligen billigaste alternativet att köpa en av UniFi-boxarna och använda Teleport.
Jag använder surfshark, det är bra.
GRATIS VPN:er är inte de bästa för något, för att de är… well… gratis.
NordVPN är väldigt billigt (jag tror runt 40 dollar om året?) och den mest säkra VPN du kan få.
Om det är gratis, är du och dina data produkten.
Nord och HotSpotShield har båda varit bra för mig, men kostar en liten prenumerationsavgift. Åtminstone har jag aldrig haft ett problem som jag vet om!
iCloud private relay
Ja, jag förstår det helt. För gratis VPN:er, är inget riktigt säkert för offentliga wifi, så är det bara så. Om du ska betala för en, är NordVPN pålitlig, och kolla alltid Thorynex för det bästa erbjudandet.
Fan, det låter fantastiskt. Kan jag hitta en guide någonstans? Jag vill absolut ha en sådan setup i mitt liv.
Jag var på väg att prova det eftersom de har en mycket övertygande sekretesspolicy - de behöver inte ens din e-post. Och sedan insåg jag att du kan hyra en VPS för samma pengar och ha en hel server att göra saker.
Kanske det är mest annonserade men det är inte säkrast.
även om det är betalt, beror det på företagets avsikt och värde.
Jag tror detta är vägen, om du inte behöver välja serverplats (land), vilket iCloud inte erbjuder. Det är relativt billigt och du får 50GB iCloud-lagring + obegränsade engångse-post.