Avinstallerade PIA igår kväll och nu kan min PC inte ansluta till internet

Jag hoppas verkligen att någon här har ett förslag som kan fungera. Jag tillbringade flera timmar med att försöka felsöka och fixa problemet utan framgång. Om jag inte kan hitta en lösning ser jag inget annat än att formatera om disken och installera om operativsystemet.

Det hände så här:

Jag hade märkt att Private Internet Access inte visades i systemfältet som det brukar. Det är ett problem eftersom jag kontrollerar systemfältet för att se till att VPN är anslutet och byta servrar vid behov. Jag googlade problemet och försökte bara stänga och öppna programmet igen. Nu var det tillbaka i systemfältet, men när jag öppnade det, låg det fryst och visade bara en logga, en laddningscirkel och ett alternativ att stänga programmet som inte verkar fungera. Det är ett större problem eftersom jag hade ställt in PIA så att jag inte kunde använda min webbläsare utan VPN-anslutning, just i fall det kopplades bort av någon anledning. Jag var fortfarande ansluten till internet och kunde använda Steam, men kunde inte använda min webbläsare.

Startade om PC:n och hade samma problem, så jag googlade det också och bestämde mig för att avinstallera/återinstallera PIA.

Det är här allt gick helt snett. Jag hittade avinstallationsprogrammet .exe i programmappen, körde det, och då bröts min internetanslutning.

Jag gick igenom en oändlig cykel av att köra Windows felsökare, googla problemet som det tog upp, köra lösningsförslag och starta om för att hitta att det fortfarande var trasigt och försöka igen.

Windows felsökare rapporterade olika problem efter varje försök. Det första var ”DNS-server svarar inte”, där jag körde en DNS-översyner i kommandoprompten bland annat. Efter det sade den ”Ethernet har inte giltig IP-konfiguration.” Jag körde fler fixar som IP-återställning och starta om. ”Problem hittades, möjlig lösning: Nätverksåterställning.” Kör den och starta om. ”Felsökaren kunde inte identifiera problemet”. Starta om.

Efter varje försök och omstart verkar felsökaren komma med ett annat svar slumpmässigt från de senaste tre: inget giltigt IP, prova Nätverksåterställning, och kunde inte identifiera problem.

Jag är helt utmattad. Jag har försökt med minst tjugo olika lösningar och kört fler kommandoradslinjer i två timmar än jag gjort i hela mitt liv sammanlagt.

Jag hoppas verkligen att någon här har ett förslag som kan rädda mig från att behöva installera om hela mitt OS.

REDIGERING: Efter att ha gett upp hoppet bestämde jag mig för att prova något dumt, bara för skoj skull. Trots att varje felsökningssida jag kunde hitta uttryckligen avrådde från det.

Jag laddade ner installatörsfilen för PIA från en annan dator, överförde den till min med ett minneskort, och installerade om VPN:et.

Körde Windows felsökare igen och plötsligt fixade den automatiskt kvarvarande problem och mitt internet fungerar igen.

När allt annat misslyckas och det inte kan bli värre, är det ingen skada att testa en dålig idé. Ibland fungerar det till och med.

Jag lämnar detta öppet i hopp att det hjälper någon i framtiden.