Jag hoppas verkligen att någon här har ett förslag som fungerar. Jag ägnade flera timmar åt att felsöka och försöka fixa problemet utan lycka. Om jag inte kan hitta en lösning, ser jag ingen annan utväg än att formatera om och installera om operativsystemet.
Här är vad som hände:
Jag hade lagt märke till att Private Internet Access inte visades i systemfältet som det brukar göra. Det är ett problem, eftersom jag checkar systemfältet för att se till att VPN är anslutet och byta servrar vid behov. Jag sökte på Google och försökte enkelt stänga och öppna programmet igen. Det var nu tillbaka i systemfältet, men när jag öppnade det, frös det och visade bara en logga, en laddningscirkel, och ett alternativ att stänga programmet som inte verkar fungera. Det är ett större problem eftersom jag hade ställt in PIA så att jag inte kunde använda min webbläsare utan VPN-anslutning, för säkerhets skull ifall den skulle koppla ifrån av någon anledning. Jag var fortfarande ansluten till internet och kunde använda Steam, men inte min webbläsare.
Startade om PC:n och hade samma problem, så jag sökte på Google och bestämde mig för att avinstallera/installerar om PIA.
Det här är där allt gick helt fel. Jag hittade avinstallationsfilen i programfiler, körde den, och då bröts min internetanslutning.
Jag gick igenom en närmast oändlig cykel av att köra Windows felsökningsverktyg, söka på problemet det ballade ur, försöka fixa det, och starta om för att upptäcka att det fortfarande var trasigt och försöka igen.
Windows felsökningsverktyg rapporterade olika problem efter varje försök. Det första var “DNS-server svarar inte”, där jag tömde DNS i kommandoprompten bland annat. Därefter stod det “Ethernet har inte giltig IP-konfiguration”. Jag körde fler fixar som IP-återställning och omstart. “Problem upptäckta, Möjlig lösning: Nätverksreset.” Kör det, starta om. “Felsökaren kunde inte identifiera problemet”. Starta om.
Efter varje försök och omstart verkar felsökaren ge ett annat svar slumpmässigt bland de tre senaste: ingen giltig IP, försök Nätverksreset, och kunde inte identifiera problem.
Jag är i min yttersta desperation. Jag har prövat minst tjugo olika lösningar och kört flera kommandokörningar på två timmar, mer än resten av mitt liv sammanlagt, utan resultat.
Jag hoppas verkligen att någon här har ett förslag som kan rädda mig från att behöva ominstallera hela mitt operativsystem.
REDIGERING: Efter att ha gett upp hoppet bestämde jag mig för att prova något dumt, bara för skoj skull, trots att varje felsökningssida jag kunde hitta uttryckligen avrådde från det.
Jag laddade ner installationsfilen för PIA från en annan dator, överförde den till min via flash-enhet och installerade om VPN:et.
Körde Windows felsökningsverktyg igen och plötsligt fixade det automatiskt kvarstående problem och min internetuppkoppling fungerar igen.
När allt annat misslyckas och det inte kan bli värre, är det ingen skada att prova ett dåligt idé. Skit, ibland fungerar det till och med.
Jag lämnar detta öppet i hopp om att det hjälper någon i framtiden.