Hur realistiskt och säkert är det att du skapar din egen VPN för fullständig anonym surfning?
Tänk på detta. Hur uppnår du anonymitet genom en VPN?
Genom dussintals eller hundratals andra som använder samma VPN-server som du.
Om du är den enda personen som någonsin kommunicerar med VPN-servern är det ganska lätt att koppla ihop punkterna.
Ja, din data från din PC till VPN-servern kommer att krypteras från slut till slut. MEN vid VPN-huvudenheten dekrypteras data, skickas obearbetad till dess destination.
Så myndigheter kan se en cyberattack från en okänd VPN-server. Vem kommunicerade med den servern vid den tiden, kan de fråga. Åh, det är bara Jim ner för gatan! Han är den enda personen som någonsin kommunicerat med den skadliga VPN-servern, det är han.
Att bygga din egen VPN betyder också att du är ägare till VPN-servern/endpointen.
Sätt bara en Raspberry Pi på en snabbrestaurang
Helt anonym surfning finns inte.
När du använder en VPN flyttar du förtroendet från din ISP till VPN-leverantören.
Men okej, låt oss säga att du vill avleda din trafik för att få tillgång till innehåll du inte kan från din lokala ISP och du vill inte använda kommersiella VPN-leverantörer.
Jag gillar att ha tillgång till innehåll som endast är tillgängligt för amerikanska medborgare (jag är från EU), så det är vad jag gjorde.
I USA finns det några värdtjänstföretag som säljer billiga VPS; jag fick en för $15 per år med tillräcklig bandbredd. Jag installerade OpenVPN-server och använder den som min VPN-ändpunkt.
Till slut kunde de se vilket innehåll jag tillgång till från den VPSen.
Det beror på vad du behöver den till. Skydda dina data på Starbucks? Eller för att dölja din plats?
Jag använder bara VPN för att min ISP inte ska se vad jag gör.
Om det är ditt mål så tycker jag att det har ett värde.
Det här är en bra startplats :).
Beroende på dina behov är det antingen ganska lätt eller något komplicerat. Om du vill ha måttlig integritet finns det hundratals guider på Google för att skapa din egen VPN i molnet.
Men för äkta anonymitet är det inte praktiskt att få detta utan vissa uppoffringar. Teoretiskt kan du skapa ett konto hos någon av molnleverantörerna under ett antaget namn med falska uppgifter på en virtuell maskin, och sedan dirigera om din VPN-trafik därifrån via tre eller fler länder via ett Tor-liknande nätverk, ett av vilka bör vara ett land utan utlämningsavtal. Men nackdelen är svårigheten att sätta upp det och hastigheten på din anslutning. Varje steg tilllägger mer latens, vilket kan göra det inte värt det, men det är nästan omöjligt att spåra dig och få bevis för att åtala dig med en sådan rutt.
Det handlar verkligen om vad du vill dölja och för vem. Om det bara är din ISP du vill ha insyn i, kan du skapa din egen VPN i molnet. Om du vill hacka ett högt profilerat företag eller en regering bör du inte fråga suben om digital forensik och istället förlita dig på att studera hur cyberbrottslingar gripas från gratis forensiska kurser online.
Så du frågar om anonym surfning. Om du sätter upp din egen privata VPN kommer du inte att vara helt anonym.
Observera att “anonym” inte är en del av VPN-förkortningen.
Medan VPN kan användas för integritet är de också mycket viktiga för åtkomst och distribuerade datorkluster.
Här är ett annat exempel: du kan ställa in din router att vara en VPN och ansluta till ditt hem på distans och surfa som om du är säkert hemma. Det är ett annat utmärkt användningsområde för VPN-teknik.
Lätt. Två problem. Att köpa en statisk IP direkt innebär att du måste registrera den i ditt namn. Att använda en IP för en VPN kan blockera dig från mycket onlineinnehåll; samma som VPN-företag. Om du har pengar, vilket du inte skulle fråga detta om, kan du köpa ett block eller några IPv6 och ställa in en proxy till IPv4 istället för en VPN. Köp flera VPS i olika länder och konfigurera dem för lastbalansering eller för att ge dig en variation. TL;DR Gå inte den vägen om du inte vet vad du gör eller vill lära dig genom trial and error.
Finns det någon som faktiskt publicerar en tutorial?
Skapa en med Amazon EC2 gratisnivå och OpenVPN!
Är det möjligt att skapa ett tunnlande nätverk mellan mig och internet?
Följdfråga, säg att jag är IP-bannad från en Discord-server men jag gillar den mycket och vill ansluta igen, men kan inte, inte ens med ett nytt konto eftersom, du vet, IP-bannning. Skulle det vara realistiskt att skapa min egen VPN och ändra min IP?
Grannen som använder WiFi kan definitivt skapa ansvar för ägaren av WiFi:n och som ISP-abonnent, vilket är några av anledningarna till att vi skyddar våra nätverk med WPA. Om du inte tror mig, undersök ansvar för upphovsrättsintrång vid nedladdning av mycket skyddat innehåll - detta är också varför skolor tvingades inaktivera användning av delningstjänster som Napster, eftersom internetägaren kan bli ansvarig för vad som passerar hans nätverk.
Varför tror du att en VPN gör dig anonym?
Okej, det är ganska lätt. Jag såg folk på YouTube göra det enkelt, men varför, om det beror på loggar eller oro för att VPN-företaget läcker data, välj en no-log VPN, och som andra nämnde är det ganska misstänkt om bara en person är på en VPN-server. Försök att titta på en proxy och se om den passar dina behov.
Ladda bara ner Tails för fullständig anonym surfning.
Installera apt-squid eller sätt upp en Tor-utgångsnod och använd Moxie’s Tor Singlehop.