Finns det ett sätt att ansluta via en VPN med hjälp av en socks5-proxy i Firefox? Jag vill ha olika anslutningar per webbläsarprofil och container-flikar. Jag vet att vissa tjänster tillåter detta MEN de kräver att deras app är öppen och ansluten, vilket innebär att hela operativsystemet går via VPN, så det är meningslöst för vad jag vill. Finns det ett sätt att göra detta med Opnsense kanske?
Du kan göra det med en liten linux-vm/container. Den behöver fungera som VPN-klient och du måste aktivera din standardväg via VPN. Beroende på VPN-protokoll, måste du aktivera detta på servern och klienten samtidigt. När det är gjort, måste du aktivera routing/forwarding på Linux-boxen.
För att fungera som en SOCKS-proxy, titta på konfigurationen av din SSH-daemon. Du kan då rikta din Firefox-profil till Linux-boxen.
Observera att detta är mycket förenklade steg, men detta bör vara lätt att genomföra.
Ja, detta skulle också fungera med OPNsense, pfSense eller om du vill ha det mycket lättviktigt kan du använda OpenWrt. Det senare körs på ARM/MIPS-enheter men kan också köras på x86-hårdvara eller som en VM.
Tack för att du lade ut din fråga på /r/PrivacyGuides! Bara så du vet, vi har öppnat ett nytt forum utanför Reddit för att ställa frågor och få råd från vår community; samt för att dela integritetsnyheter och artiklar, bra programvara och förslag till vår hemsida.
Vårt forum har en mycket aktiv och kunnig community som sannolikt kan ge dig mer detaljerade och högkvalitativa svar än på någon annan plattform. Överväg att posta din fråga där för att säkerställa att du får de svar du söker! Du kan också kontrollera om din fråga redan har besvarats på vår hemsida.
Jag är en bot, och denna åtgärd utfördes automatiskt. Vänligen kontakta moderatorerna för denna subreddit om du har några frågor eller bekymmer.
Vilket operativsystem?
Om jag förstår din post rätt, undrar du om du kan ansluta till en VPN-tjänst via socks5? Jag antar att du frågar detta eftersom socks5 har ett mycket robust split routing-system som SwitchyOmega och Clash.
Om så är fallet, kör detta genom OPNSense. Sätt upp en socks5-server på OPNSense via ShadowSocks och anslut till VPN som klient på OPNSense. Konfigurera routingen så att all trafik går genom VPN. Jag har testat detta personligen och det proxade nätverket går genom VPN. På klienten kan SwitchyOmega, Clash etc. aktivera inställningar för komplex app-baserad tunneling.
Eller, som en annan kommentar nämnt, skulle inställning av en liten virtualiserad OpenWRT-instans också fungera.