Att flytta till HCMC. Behöver jag köpa ett VPN?

Jag vet att det är en väldigt bred fråga. Jag flyttar till HCMC i juli. Behöver jag köpa ett VPN? Jag använder inte Netflix mycket, och kan ladda ner det jag behöver via torrents… men finns det andra användningar för ett VPN som jag inte tänker på?

Behövs inte, men använd OpenDNS för att kringgå eventuella blockeringar du kan stöta på. Det är gratis och det saktar inte ner dig som ett VPN.

För normal användning behöver du inte ett VPN. DNS kommer att kringgå alla blockeringar, för tillfället. Om du tittar på Netflix kan du använda SmartDNS-tjänster för bättre hastighet.

Men jag måste använda ett Singapore VPN nuförtiden eftersom undervattenskabeln är nere och det är super långsamt att få tillgång till amerikanska sidor.

Dnscrypt-proxy och du är OK.

Om du verkligen behöver ett VPN kan VPN Gate vara ett av de bra alternativen just nu.

För att snabbt kontrollera information som myndigheterna ibland blockerar när jag bodde i VN, använde jag bara TOR och kunde komma åt saker.

Om du använder VNPT, behövs inget VPN, att byta DNS till Googles bör vara tillräckligt. Men du kanske vill ha ett VPN för när den viktigaste undervattenskabeln är nere, vilket är oväntat vanligt, ungefär 3 gånger om året, så du får åtminstone 3 månaders lidande per år.

Såvitt jag vet är blogspot/wordpress blockerade för att vara de perfekta plattformarna för dissidenter att uttrycka sig. Utöver dessa sidor råder inget internetcensur.

Jag använder ett. Regeringen blockerar många webbplatser som Twitter, Google+ och nästan alla internationella nyhetsajter.. Så om du använder sådana sidor, bör du skaffa ett VPN.

Köpa ett VPN? Ja, jag tror att du behöver köpa massor av datorer i andra länder, koppla dem till internet och köra VPN-servrar på dem bara för att kunna titta på Netflix i Vietnam. /S

Dude, jag tror att du redan har fått svar på din fråga. Oavsett land, om du vill kringgå geo-blockeringar måste du använda något som ett VPN… eller hur? Behöver du göra detta? Det är helt en fråga om personlig preferens. Det finns en miljon andra sätt att få tag på filmer utan att använda VPN.

Snabbar en Singapore VPN upp åtkomsten till amerikanska sidor?

Tack för tipset, det är faktiskt mycket snabbare med ett Singapore VPN eller via proxy-webbplats. Utan VPN känns det som att det knappt gör någon kontakt med en utländsk webbplats.

twitter, google+

Jag minns inte att någon ISP blockerade dessa sidor här, även om anslutningen kan vara jättesvag just nu (undervattenskabeln AAG är bruten igen). För sidor som har blockerats, använd bara ett DNS. Google DNS är vad de flesta använder.

Det jag upptäckte när kabeln är borta. Jag kunde titta på YouTube på det sättet. Mätte inte eller något sånt.

Ja. Får mig att känna att anslutningen blir medvetet trängd…

Viettel blockerar BBC, men det verkar vara den enda.

Google DNS är ett av sätten Google spårar dig på. Det behövs inte när andra (bättre) alternativ finns.

Vår internetleverantör är VNPT och jag har aldrig kunnat ladda Twitter eller Google+ utan att använda mitt VPN.

Har du försökt ringa till ISP:n, fråga dem om sidan? Jag bor i Hanoi och dessa sidor laddar normalt här för VNPT-användare. Kanske fråga den som driver ditt nätverk (du nämnde “vårt” så jag antar att det är ett byggnätverk för något). VNPT är känt för att blockera många webbplatser men jag tror inte de har gått så långt.

Jag använder VNPT och jag har inga problem med att komma åt Twitter eller G+.

VNPT är ganska mycket bara blockerade Blogspot och WordPress. Jag tror inte att de någonsin blockerade Google+.