Åtkomst till Travel Router-nätverket när man är hemma?

Jag har använt min GL-AXT1800 ett tag när jag är på husbil. Att koppla en enhet till campingplatsens wifi är superenkelt och det hjälper till att maskera våra enheter. När jag är hemma ansluter jag den till vårt hem-wifi. Från travel router-nätverket kan jag nå enheter och tjänster på mitt hem-nätverk (uppströms). Av självklara skäl kan jag inte gå från hem-nätverket till travel router-nätverket (nerströms). Jag lär mig fortfarande nätverk, så jag kan grunderna. Vilka är mina alternativ för detta?

*Jag har testat VPN, det fungerar nästan, men det är inte idealiskt att lämna och komma tillbaka till samma nätverk, och det kommer att fungera även efter att jag lämnar mitt hem-nätverk, vilket kan slösa data på mobilt WAN.

*Jag har testat ZeroTier också, det fungerar hyggligt, av samma skäl som ovan.

*Jag har försökt Extend-läge men det ändrar mina klienters IP och statiska klienter gillar inte det.

Jag är inte säker på om det är de inbyggda brandväggsreglerna som förhindrar inkommande trafik eller något annat. Men finns det ett sätt att låta när man är hemma men neka när man är borta?

Update: Jag lyckades hitta WRT-sidan av enheten (som jag inte visste att den fanns förrän nu) och hittade brandväggsreglerna. Jag kunde hitta var den blockerade och ändra det för att få det att fungera. Dessa inställningar är okej för mitt hem-nätverk, men inte för utomhus. Finns det ett sätt att använda switchen på sidan av routern för att välja olika brandväggsregler, eller?

Prova Tailscale.

Jag har testat VPN, det fungerar nästan, men det är inte idealiskt att lämna och komma tillbaka till samma nätverk, och det fungerar även efter att jag lämnar mitt hem-nätverk, vilket kan slösa data på mobilt WAN.

Jag är ärlig, detta uttalande är inte vettigt. Kan du uttrycka det på ett annat sätt?

Tailscale/zerotier är mer som ett “överlagrat” nätverk och borde uppnå det du vill om det är rätt inställt.

Enkel lösning vore att bara byta till Access Point-läge när du är hemma.

Annars bör du kunna ställa in brandväggsregler för att vara specifika för din hemrouters MAC-adress. Och din hemrouter bör ha en funktion för att konfigurera statiska vägar. T.ex., låt säga att ditt husbilsnät är 192.168.2.0/24 och hemnätverket är 192.168.1.0/24. Du dirigerar 192.168.2.0/24 till 192.168.1.XXX (IP för travel-routern i hemnätverket).

Eller som andra sa, tailscale som gör att du enkelt kan komma åt alla dina enheter oavsett var de är anslutna.

Förklara varför? Hur skiljer det sig från VPN eller ZeroTier?