AT&T Fiber-internet kopplar bort efter att ha använt NordVPN

Har någon annan haft den här upplevelsen? Ansluter till amerikanska servrar. Startar ett par torrents. Ett par minuter senare slutar internet att fungera för hela huset. Inte bara skrivbordet som använder NordVPN, alla enheter. TV:n (trådad) slutar streama Netflix/hulu, mobiltelefonen visar inget internet, andra bärbara datorer visar inget internet. Koppla från NordVPN och vänta några minuter så börjar allt fungera igen. Ingen omstart av enheterna, ingen omstart av AT&T-gatewayn. Det börjar bara fungera igen.

Uppdatering LÖST!

Efter en mycket trevlig chatt med Cloud på NordVPN-supportteamet upptäckte vi att problemet försvinner och saker fungerar konsekvent efter att ha ändrat protokollet till NordLynx. För Windows-klienten är detta under inställningar → autoconnect, stäng av “Välj VPN-server och protokoll automatiskt”, välj NordLynx från VPN-protokollmenyn. För Linux-användare, kör “nordvpn set technology nordlynx” i terminalen.

Det låter som att din ISP kan försöka blockera VPN-anslutningar. Jag rekommenderar att du byter mellan olika anslutningsprotokoll för att se om det gör någon skillnad. För övrigt kan du kontakta NordVPNs support för hjälp.

Det måste vara en ISP-sak. Jag hoppas verkligen att Comcast inte börjar med detta strunt. Med Net Neutrality borta kan de göra vad de vill.

Det här löste samma problem för mig med ATT Fibre + NordVPN

I qbittorrent bytte jag också från ‘Any Interface’ till NordLynx i avancerade inställningar.

Anslutningsprotokollet var nyckeln och NordVPN:s support var mycket hjälpsam.

Jag kan ansluta till Nord och bläddra som vanligt. Allt fungerar som normalt. Men så fort jag startar ett torrent dör anslutningen. Koppla från VPN och anslutningen är tillbaka, och torrenten fortsätter och färdigställer. Testade med en Fedora Live ISO-torrent. Det tillåter mina torrents att gå utan VPN. Nästan som om de ser hög nedladdningshastighet med paket de inte kan inspektera, och de bara stänger av anslutningen.