Hallå allihopa. Jag undrar om det är säkert att surfa på djupa webben utan VPN.
Tor-nätverket fungerar som din VPN (övergripande förenkling, hatar inte på mig), och en riktig VPN är inte nödvändig. Men din ISP kan se att du är ansluten till Tor-nätverket, vilket kan vara misstänksamt, även om de oftast inte bryr sig.
tl:;dr Det spelar oftast ingen roll, men det är alltid bra att vara försiktig.
Var medveten om att när du använder VPN, ger du all din data till någon annan. Vill du vara säker? Använd Tails, gör DNS-uterslutning och grejer, VPN kan ibland skapa mer skada än nytta, som när folk började använda VPN för att använda WhatsApp i Brasilien eftersom de blockerade trafiken från appen och många blev av med sina data.
Jag rekommenderar att köra VPN på routern, VPN på värdoperativsystemet och sedan skapa en krypterad enhet och köra en krypterad VM och köra VPN i den noden. Det gäller om du sysslar med olagliga saker. Annars räcker en VPN-anslutning eller en socks5-proxy eftersom vi inte vill att våra ISP ska veta vad vi gör, vare sig det är att köpa droger online eller shoppa på Amazon för nya hörlurar. =]
De hjälper inte för de flesta motståndarmodeller. Så för de flesta är att lägga till VPN till Tor meningslöst eller skadligt. https://ssd.eff.org/en/module/assessing-your-risks
inte riktigt, VPNs krypterar din IP-adress, det finns gratis VPNs. Varför inte bara använda en?
Gå inte FÖR Djupt så är du okej.
Därför älskar FBI ofta TOR.
“Vi har begränsat sökningen till detta område”
“Låt oss se vilka hus som använder TOR”
“Snyggt, smalnat ner till tre”
Din ISP kan också se att du använder VPN, vilket kan vara misstänksamt.
Hmm, jag tror att detta är vad jag behöver. Älska broar! Har du några förslag? Måste man vara försiktig precis som med VPN när man väljer broar? Som 14 ögon etc.
Nåväl, om du inte kan lita på en brasiliansk VPN-tjänst, vem kan du lita på?
Har du läst de andra kommentarerna? Att lägga till VPN till Tor är väldigt logiskt.
Men jag vill fortfarande inte att min ISP ska veta att jag använder Tor. Och VPN förhindrar exakt det. Naturligtvis vill inte Tor att folk använder VPN medan det ger ett liknande alternativ.
Om en vanligt betalservice delas ut gratis, då är du produkten.
Precis. Inte självklart bevisande, men omständighetsbevis är aldrig bra.
Du antar att FBI kunde gå från “något illa skedde vid en Tor-utgång” hela vägen till “den Tor-användaren är i detta område”, vilket inte är tekniskt enkelt, men kan vara enkelt med utomstående bevis, resonemang och tur. Se: Harvard-bombhot.
Jag har fått ett samtal från FBI som utgångsoperatör. Jag kunde inte hjälpa dem. Jag tror inte att FBI fick tag på den här personen. Jag tror inte att han var värd nog för att spendera en av deras exklusiva 0-days eller göra annat som FBI sägs kunna göra.
Men VPN:er är mycket vanligare och det finns många legitima skäl att använda dem. Det finns bara ett skäl att använda Tor.
Det var inte en brasiliansk VPN. Om WhatsApp skulle stängas ner i Brasilien, hur skulle folk använda VPN från samma land? Hela konceptet är helt meningslöst.
Ja.
VPN är mycket bluff, särskilt i sammanhanget att lägga till dem till Tor.
bygg egentligen din egen VPN då.