Är P2P VPN säkert för vanlig surfa?

Jag försöker förstå vad P2P på en VPN betyder. Jag vill surfa som vanligt på internet och inte torrenta. Skulle det vara säkert att skriva in mitt lösenord och e-postadresser, skulle någon som är ansluten till samma server som jag kunna lista ut vad min e-postadress och mitt lösenord är om jag skrev det utan HPPTS? Jag skulle aldrig skriva in mitt lösenord utan HPPTS-symbolen men är nyfiken på om det var möjligt för någon som är på samma P2P-server som jag att kunna se det.

Ja, det är säkert. P2P-server betyder bara att du får göra P2P-anslutningar om du vill. Du kan använda den som en vanlig server också :slight_smile:

p2p är bara servrar som du kan använda för att torrenta eller andra p2p-teknologier.

Jag har nästan alltid P2P-läge aktiverat. Jag har ett litet bash-skript som automatiskt kopplar mig till den snabbaste P2P-servern vid inloggning.

P2P-alternativet är långsammare än den snabbaste protonvpn-anslutningen.

Det kommer alltid att vara så eftersom det är de servrar som folk använder för att ladda ner stora mängder filer samtidigt som de begränsar dessa servrar. Därför är det bättre att använda andra servrar om du inte använder P2P-applikationer som torrents.

Jag trodde att torrentnedladdning skulle vara snabb, inte långsam. Jag känner inte en enda person som vill använda en överbelastad tjänst när de torrentar.

Det är allmänt sant, men du kan finna att att använda en dedikerad P2P-server är snabbare än att använda andra, eftersom de har konfigurerats för P2P-anslutningar, medan de normala servrarna inte har det.