Är OpenVPN realistiskt för att komma åt hemutvecklingsdatorn?

Jag funderar på att byta ut min ThinkPad-laptop till en MacBook Air och flytta mina sporadiska programmeringsprojekt till en stationär PC hemma. Om jag behöver arbeta på projekten bortom hemmet, öppnar jag OpenVPN (TP-Link Archer 55-router, fast IP-adress) och väcker Windows-datorn (Win 10) med WoL och loggar in på den från MacBooken. Är detta en realistisk setup? Skulle det vara tillräckligt säkert? Min största oro är att någon hackar in i min stationära dator via VPN. Tack så mycket för din hjälp!!

Redigerare:

Tack så mycket för all feedback! Mycket uppskattat!! Jag gjorde en snabb sökning om TailScale. Skulle jag ha rätt i att jag inte kan göra WoL med TailScale (men möjligt med WireGuard)?

Redigerare 2:
Tack igen för all input!! Jag bestämde mig för att behålla ThinkPad ett tag till eftersom Windows 11 verkar koppla till min iOS-enhet. Jag satte även upp en Raspberry Pi-server och installerade etherwake. Många förslag om TailScale. Jag tror att jag kan få till det om jag installerar TailScale på Raspberry Pi, använder den för att väcka dev-datorn och sedan Tailscale in i datorn. Lite klumpigt, men det verkar som att TailScale är mycket enklare att installera - möjligtvis också säkrare?? Om jag vill ta mer kontroll, tänker jag installera OpenVPN på routern och logga in via VPN, antingen använda TAP eller Raspberry Pi-servern för WoL och sedan fjärrskrivbord. Tack igen för all hjälp!!

Använd inte inloggning/lösenord utan använd en specifik SSH-nyckel för att tillåta anslutning (använd WireGuard, det fungerar direkt) och du är redo.

OpenVPN används på företag för att komma åt företagets privata nätverk, så det är en enkel men fungerande lösning.

Använd tailscale eller headscale, båda använder den modernare, än OpenVPN, WireGuard.

TailScale är speciellt toppen, du kan klara dig på den kostnadsfria nivån.

Tack så mycket för all feedback! Mycket uppskattat!! Jag gjorde en snabb sökning om TailScale. Skulle jag ha rätt i att jag inte kan göra WoL med TailScale (men möjligt med WireGuard)?