Jag funderar på att byta ut min ThinkPad-laptop till en MacBook Air och flytta mina sporadiska programmeringsprojekt till en stationär PC hemma. Om jag behöver arbeta på projekten bortom hemmet, öppnar jag OpenVPN (TP-Link Archer 55-router, fast IP-adress) och väcker Windows-datorn (Win 10) med WoL och loggar in på den från MacBooken. Är detta en realistisk setup? Skulle det vara tillräckligt säkert? Min största oro är att någon hackar in i min stationära dator via VPN. Tack så mycket för din hjälp!!
Redigerare:
Tack så mycket för all feedback! Mycket uppskattat!! Jag gjorde en snabb sökning om TailScale. Skulle jag ha rätt i att jag inte kan göra WoL med TailScale (men möjligt med WireGuard)?
Redigerare 2:
Tack igen för all input!! Jag bestämde mig för att behålla ThinkPad ett tag till eftersom Windows 11 verkar koppla till min iOS-enhet. Jag satte även upp en Raspberry Pi-server och installerade etherwake. Många förslag om TailScale. Jag tror att jag kan få till det om jag installerar TailScale på Raspberry Pi, använder den för att väcka dev-datorn och sedan Tailscale in i datorn. Lite klumpigt, men det verkar som att TailScale är mycket enklare att installera - möjligtvis också säkrare?? Om jag vill ta mer kontroll, tänker jag installera OpenVPN på routern och logga in via VPN, antingen använda TAP eller Raspberry Pi-servern för WoL och sedan fjärrskrivbord. Tack igen för all hjälp!!