Är OpenVPN realistiskt för att komma åt hem-Dev-skrivbordet?

Jag funderar på att byta ut min ThinkPad-dator till en MacBook Air och flytta mina tillfälliga programmeringsprojekt till en stationär PC hemma. Om jag behöver arbeta med projekten bortom hemmet, öppnar jag VPN (TP-Link Archer 55-router, fix IP-adress) och väcker (WoL) stationären (Win 10) och loggar in på distans från MacBooken. Är detta en realistisk setup? Skulle det vara tillräckligt säkert? Min största oro är att någon hacker sig in i min stationär via VPN. Tack så mycket för er input!!

Redigering:

Tack så mycket för all input! Mycket uppskattat!! Jag gjorde en snabb sökning om TailScale. Skulle jag ha rätt i att jag inte kan göra WoL med TailScale (men möjligt med WireGuard)?

Redigering 2:

Tack igen för all input!! Jag bestämde mig för att behålla Thinkpaden för tillfället eftersom Windows 11 verkar fungera med mina iOS-enheter. Jag satte också upp en Raspberry Pi-server och installerade etherwake. Massor av förslag för Tailscale. Jag tror att jag kan få det att fungera om jag installerar Tailscale på Raspberry Pi, använder den för att väcka utvecklingsdatorn och sedan ansluter till desktop via Tailscale. Lite krångligt, men det verkar som att Tailscale är mycket enklare att konfigurera – kanske också säkrare?? Om jag vill ta mer kontroll, tänker jag installera OpenVPN på routern och VPN in, antingen använda TAP eller Raspberry Pi-servern för WoL och sedan jobba via fjärrskrivbord. Tack igen för all er hjälp!!

Använd inte inloggning/lösenord utan använd en specifik SSH-nyckel för att tillåta anslutning (använd WireGuard så fungerar det direkt) och du är redo

OpenVPN används inom företagsvärlden för att komma åt det privata företagsnätverket, så det är en enkel men fungerande lösning

Använd tailscale eller headscale, båda använder den modernare, än OpenVPN, WireGuard.

Tailscale är särskilt bra, du kan använda den gratis.

Tack så mycket för all input! Mycket uppskattat!! Jag gjorde en snabb sökning om TailScale. Skulle jag ha rätt i att jag inte kan göra WoL med TailScale (men möjligt med WireGuard)?

Jag gick personligen över till en M2 Pro MacBook och jag behöver inte min PC längre. När jag behöver komma åt servrar använder jag OpenVPN.

Ett annat stöd för Tailscale är att det är en av de bästa lösningarna för att säkert komma åt ett hemnätverk. Jag använder det i princip dagligen för att komma åt en hemserver, stationär, router och säkerhetskamerasystem. Extremt lätt att använda och mycket pålitligt!

Jag skulle rösta för Twingate om du inte tittat på det. Gör mycket mer kraftfull VPN-liknande funktioner med åtkomstkontroller och liknande och otroligt snabb prestanda.

Ja, det fungerar. Men du måste skicka ett WoL-magic-paket från routern på samma subnet som maskinen du vill väcka.

Zeroteir, Tailscale, Twingate eller några andra

För hemåtkomst använd bara Tailscale

Nej.

Använd bara Tailscale istället. Mycket enklare. Tailscale.com

Det är WireGuard, utan huvudvärken.