Det har blivit ett så stort problem för mig, klicka på alla cyklar och sedan klickar jag på varje bild som innehåller en liten del av en cykel och då är det “försök igen”.
Det händer bara när ProtonVPN är igång, och jag kan inte byta till en annan sökmotor eftersom Google är integrerat i allt.
Hur gör jag detta smärtfritt?
Några snabba lösningar för att navigera runt captchas är att byta servrar, prova inkognitoläge eller kanske använda en annan webbläsare. Ibland kan ett annat sökord också ta bort captchan.
Du kan också överväga att använda en mer integritetsvänlig sökmotor som inte är lika benägen att straffa sina användare med captchas på grund av användning av VPN (som duckduckgo till exempel).
Använd DDG eller Start Page. Jag använder båda (Start Page är bättre för teknikrelaterade sökningar) och får sällan captchas. När jag får dem är det Cloudflare.
Cykelbilden är värst. Klickar folk på moped? Tänk om det bara är handtagen? Jag ger bara upp tills jag får steg och broar. Jag kan göra de sakerna.
Google är ond.
Jag använder Duck Duck Go och Brave-sökning. Firefox-webbläsare.
Jag slutade använda Google för länge sedan… Kagi är ganska kraftfullt och inte dyrt.
Jag började använda Kagi. Det är betalt, men det fungerar mycket bättre än Google (och integritetsorienterade alternativ) och ingen captcha.
Använder du ett gratis konto? För det är förmodligen problemet. Eftersom du är fast på en gratis server med en miljon andra personer som använder den ser trafiken lite misstänkt ut.
Jag hade samma problem med Brave-sökning men uppgraderade med rean och slipper nu bot-kontrollerna.
Jag har ännu inte hittat en VPN eller adblocker som bara fungerar. Alla gör “något” bra och bryter andra.
Jag hade tillfälliga Google-captchas fram till ungefär september när Proton-serverantalet ökade, så jag laddade ner OpenVPN-landskonfigurationer igen och har inte sett många sedan dess. Jag använder mest UK-servrar. Via UAE-servrar kan Google Captchas dyka upp igen men det är oftast ett generellt meddelande som “för många förfrågningar skickas via din IP-adress, vänligen verifiera att du är mänsklig” så att bara bocka av rutan under meddelandet brukar kunna kringgå kontrollerna. Jag har inte sett bildvarianten på ett tag. Jag kontrollerar varje par månader med en portabel version av Chrome som inte är kopplad till mitt konto, bara med standardinställningar, så för mig är det mycket bättre än förut.
Du får det med de flesta VPN:er. Jag bytte precis till Brave Search. För mig är det bättre än Google, det har också en inbyggd AI-funktion som är ganska bra och sökresultaten är också fantastiska.
Kan du inte stänga av Google? Jag har aldrig hört någon säga detta som om det vore mot deras vilja att använda Google.
Google är paranoid. De trodde att jag skulle bryta asteroider när jag bad om en sammanfattning av ett flygbesök nära jorden. Eftersom de skapade en profil baserad på mina YouTube-vanor, där jag tittar på gulddetaljer. Efter många frågor om varför den inte ville sammanfatta artikeln erkände den. Jag sa att min rymdfarkost höll på att repareras men det trodde de inte på. Jag avbröt direkt.
Jag ska prova att testa duckduckgo! Tack för ditt svar!
Vilken webbläsare rekommenderar Proton att använda med deras VPN?
Jag kan personligen rekommendera Kagi. Dina gratis-sökningar är begränsade men, enligt min mening, är avgiften för obegränsade sökningar väl värd investeringen givet deras syn på integritet:
https://kagi.com/privacy
För mig skulle Proton kunna undersöka möjligheten att samarbeta med Kagi (kanske bundla Kagi med deras andra paket)?
Jag förstår att ett sätt att få förändring är att berätta för företagen vad de gör fel, jag följer det, men jag tänker inte skriva till 1000 olika webbplatser och be dem ändra sin verifieringsprocess.
Jag hostar själv min egen SearXNG-instans i en docker-behållare, men ja, många offentliga instanser. Jag tycker att det fungerar bredare än Google och tvingar aldrig captchas på dig. Jag kan inte tro att jag som människa måste göra captchas otaliga gånger – tydligen misslyckas jag också med det mänskliga testet.
Jag måste erkänna att jag ibland blir irriterad och använder Bing eftersom de inte har råd att skrämma bort någon.