Skulle det vara bekvämt att växla mellan servrar om jag installerar en VPN på min router? Det verkar vara ett bra alternativ i mitt huvud, men jag undrar om det finns några stora nackdelar.
#Lista med rekommenderade VPN:er
Jag är en bot, och denna åtgärd utfördes automatiskt. Vänligen kontakta moderatorerna för denna subreddit om du har några frågor eller funderingar.
En av nackdelarna är att alla dina enheter kommer att ha samma konfiguration, medan installation av VPN-appen på varje enhet låter dig ställa in vilken konfiguration du behöver för varje specifik enhet.
Det beror på vilken router du har. Jag använder VPN på min router dygnet runt och min router gör det väldigt enkelt att växla mellan servrar.
Om du behöver en så tycker jag inte att det spelar så stor roll om det är på router eller dator (för en enhet). Jag använder min VPN när jag vill titta på streamingtjänster, så jag har min switch på routern som VPN PÅ eller AV.
För mig, ja, min ASUS-router låter mig välja vilka enheter jag vill aktivera den för, alltså en Fire stick, 2 Sony Smart TV:er och en Android-telefon, resten, stationärer och bärbara + iPhone med en normal IPS-anslutning. ASUS ZenWiFi XD6 Whole Home Mesh…, det är mycket enkelt att byta servrar upp till 16 konfigurerade, aktiverade 1.
Dessutom har många webbplatser numera problem med VPN:er och du kommer att hitta dig själv att lägga till många undantag och split tunneling för att få vissa saker att fungera.
PCwrt-router är bra eftersom den låter dig segregare VLANs så att endast de enheter du vill ska använda VPN använder den (med inbyggd kill switch) medan resten av enheterna inte är bakom VPN.
Detta är enklare (och ärligt talat säkrare) än att lägga till alla möjliga undantagsregler.
För de flesta personer och de flesta routrar: prestandan kommer att vara sämre och problem är svårare att felsöka.
De flesta Wi-Fi-routrar är helt underpresterande när det gäller att hantera VPN-kryptering i höga hastigheter. Dyrare routrar har en krypteringsaccelerator i CPU:n, men då måste du se till att din VPN-metod faktiskt stöder och använder den.
Det finns också många problem som inte varje användare lätt förstår. Till exempel: de flesta routerbaserade VPN-metoder applicerar VPN på klientenheterna, men inte routern själv. Om du då låter dina DNS-inställningar använda routern som DNS skapas en DNS-läckage.
TL;DR: det kan vara användbart, men du måste verkligen veta vad du gör.
Nej, det är fruktansvärt. Konstant blockeringar på webbplatser, inget bankande, växla servrar hela tiden bara för att göra grundläggande saker, för att sedan stänga av det i några minuter för att skapa ett konto eller logga in någonstans igen. Bara för att inse att det är mycket bekvämare att bara installera det på varje enhet.
Jag har flera VPN-klienter som körs på en router. Fungerar som ett schampo.
Att ha en VPN-server värd på din router (t.ex. GL.iNet-router) är bra. Heminternet använder självklart inte VPN, bara enheter utanför nätverket som har konfigurationsfilen laddad på sig. Den enda nackdelen är om dina enheter utanför är anslutna via VPN kan det sakta ner ditt hemnät för alla som använder det där om du inte har mycket bandbredd.
Vilken modell använder du?
Det är precis den problem jag började få själv. Det blev så besvärligt att logga in på min router och inaktivera eller byta VPN för att logga in på min bankwebbplats eller sociala medier.
Vilken modell använder du?
Jag använder Flint GL-AX1800 men de flesta routrar från GL.iNet kan användas. Alla använder samma firmware.