Titel. På grund av många orsaker använder jag ofta en VPN när jag gör inköp (särskilt med Paypal) eller helt enkelt spelar olika spel. Jag visste dock inte initialt att gacha-spel hade striktare regler för hur man gör köp, och jag köpte ett pass utan att tänka för mycket på det (För sammanhang, jag bor i Italien och ställer ofta in min VPN-position till Amerika). Oroande, så bestämde jag mig för att skriva till Star Rail kundsupport för att tydligt fråga om det är tillåtet att köpa saker med VPN på. Tyvärr var deras svar mycket vagt, de nämnde aldrig VPN direkt (även när jag explicit frågade) och sa bara att de “inte uppmuntrar/rekommenderar användning av tredjartsprogram/tools när du spelar och/eller gör köp” (även om jag direkt frågade om detta var ett bannat brott). Denna vaghet har lämnat mig med fler frågor än svar, så jag kom hit i hopp om att någon kan kasta lite ljus på detta utan spekulation/vaghet. Tack i förväg för alla svar!
P.S: Jag vill påpeka att jag vet att när man gör inköp i sammanhang som inte rekommenderas kan kundsupport kanske inte kunna hjälpa dig, men det är mycket annorlunda från att bli bannad/suspenderad.
“uppmuntrar inte” = Jag skulle inte göra det om jag var du.
“vi rekommenderar inte” = det kommer inte bita dig i rumpan förrän det gör det, alltså det fungerar tills det inte gör det.
“Jag säger inte om det här kommer att bannas eller inte” = Jag har inte AUP memoriserat men om jag säger att det är okej och det inte är det och min chef får reda på det när du klagar och säger “CS-representanten sa att jag kunde göra det!” då blir jag straffad och jag vägrar att få trubbel för det, inte heller vill jag bli tillrättavisad för att ha sagt att det inte är okej och det visar sig att det är det senare.
“upprepat antyder att de inte rekommenderar att du gör det” = Få en bann om du vill, jag tränades för att undvika att stänga ner kunder direkt och jag försöker stoppa dig artigt.
Så ja. I princip sa de att du ska skrota runt och ta reda på det.
De kan vilja motarbeta VPN-användning, men bannar dig inte, eftersom du trots allt ger dem pengar. Inte lika mycket som de förväntade sig. Det sagt, jag köper allt via japansk VPN, eftersom det är ~40% billigare.
De gör nog ingenting. Allt de säger är i princip “Kan inte säga vad du ska göra.” Jag har vänner som gjort det sedan Genshin släpptes, jag har gjort det sedan HSR släpptes för ALLA gacha-spel (inte bara Hoyo) och ingen av dem gör något eftersom svaret är enkelt: Du ger dem fortfarande pengar, du ger dem bara mindre pengar än tänkt från någon i respektive region.
Poängen är att det påverkar kostnaden för att top-up i länder med små inkomster. Det är också skattebedrägeri (moms) men anyway, jag har gjort det mycket. Det fungerar utan problem.
Jag har använt VPN för att få bättre priser i Genshin sedan jag började spela 2021, och sedan slutade jag köpa Welkin när HSR släpptes, men jag har köpt det månatliga passet först via skumma gratis proxies och, nu när jag betalat för VPN igen, via det sedan dess. Jag har aldrig haft några problem eller varningar eller något liknande och spelar fortfarande på samma konton, så jag tror inte det har funnits något att oroa sig för.
Faktiskt har jag en annan tvivel nu:
Jag såg några personer göra detta:
de ändrar sin Galaxy Store-region för att få rabatter (som från Tyskland eller USA)
de löser in rabattkoden
de stänger av VPN
öppnar spelet och använder rabatterna (och jag antar att priserna är de vanliga för deras region)
Jag tänkte prova, eftersom det tekniskt inte ens kräver att du använder en VPN i spelet, jag vet inte om det kan leda till problem med Samsung dock.