AnvE4nda DNS-uppslagare med VPN. DNS-lE4cktester visar min VPN som min DNS-tjE4nst. Betyder detta att min VPN eller rotnamnsservrarna hanterar mina frE5gor?

Rubriken sammanfattar det hela. Jag använder unbound via DNS-uppslagarlF6sningen i pfsense för att lF6sa mina DNS-frF6gor. Jag använder ocksE5 min VPN som utgE5ngsgrE4ns F6vergripande. EnlF6sning ska unbound gF6ra direkt till rotnamnsserverna fF6r att hitta IP-adresser till domE4ner. Men DNS-lE4cktester visar ExpressVPNs IP som servern som hanterar mina frF6gor. Jag antar att detta E4r korrekt eftersom fF6rfrE5gan till rotnamnsserverna kommer frE5n expressvpn; men E4r det mF6jligt att expressvpn hanterar dessa frF6gor sjE4lv? Jag undrar detta eftersom dnsleaktest.com visar expressvpns IP-adress, men visar det land dE4r mina frF6gor E4r nF6jdsligen hanterade som NederlE4nderna nE4r jag anvE4nder VPN-servern i Atlanta. (IP-adressen som visas E4r dock Atlantas server-IP.)

Dessutom, fF6rstE5s att min VPN-leverantF6r inte hanterar mina frF6gor, skulle omdirigering av mina frF6gor genom dem ge mig extra integritet? Dvs, att DNS-frF6gor kommer att avskiljas frE5n min IP-adress likt annan trafik som rF6rs via en VPN-server?

Jag kanske snubblar lite. Jag E4r inte direkt nE4rmare en expert pE5 pfSense och nE4tverkskonfiguration i allmE4nhet. Jag E4r bara pE5 att klura pE5 det. Lol

Tack!