Jag har lagt märke till att när jag använder mobildata på min S23 Plus, får jag ungefär 6-7 timmars skärmtid (SOT), medan wifi (mobil hotspot) ger mig runt 9-10 timmar SOT med 20 % batteri kvar i båda fallen. Lätt användning, jag spelar inte spel, använder bara sociala medier och lyssnar på musik, inklusive Bluetooth.
Har någon annan upplevt samma sak? Jag är bara nyfiken. Tack.
Ja, mobildata använder mer batteri än wifi. Det använder också oproportionerligt mer ström när signalen försvagas jämfört med wifi. Sämst är det när det söker efter en signal.
Om du har möjlighet, slå på WiFi för samtal. Om du gör det och är ansluten till wifi, kommer alla samtal du gör eller tar emot att använda det lågblyande wifi.
Ja, mobildata dränerar batteriet ordentligt, 5G är ännu värre.
Ja, men faktum är att du använder mobiluppkoppling när du är ute och rör på dig och ingen wifi är tillgänglig, och du bör använda wifi när det är möjligt, eftersom det förbrukar mindre batteri men också datan inte räknas mot din plan.
Din teleoperatör använder också mycket mindre energi per MB på bredband än på mobil, så det är bättre för planeten.
Förmodligen eftersom du när du är på språng ständigt kopplar upp och kopplar ned till olika mobilmaster, medan wifi är en konstant anslutning. (Min åsikt)