Använder DNS-upplösare med VPN. DNS-läckagetester visar att min VPN är min DNS-tjänst. Betyder detta att min VPN eller root-servrarna resolutionerar mina frågor?

Rubriken sammanfattar det mesta. Jag använder unbound via DNS-upplösarmöjligheten i pfsense för att lösa mina DNS-frågor. Jag använder också min VPN som utgångsgränssnitt. Enligt min förståelse ska unbound gå direkt till DNS-rootservrarna för att hitta IP-adresser för domäner. Men DNS-läckagetester visar ExpressVPNs IP som servern som löser mina frågor. Jag antar att detta är korrekt eftersom förfrågan till root-servrarna kommer från expressvpn; dock, är det möjligt att expressvpn själva resolutionerar dessa förfrågningar? Jag frågar eftersom dnsleaktest.com visar expressvpns IP-adress, men visar det land där mina förfrågningar löses som Nederländerna när jag använder VPN-servern i Atlanta. (IP-adressen som visas är dock Atlantas server-IP.)

Antar jag att min VPN-leverantör inte resolutionerar mina förfrågningar, skulle det då ge mig mer integritet att dirigera mina förfrågningar genom dem? Det vill säga, kommer DNS-frågorna att strippas på min IP-adress som annan trafik som dirigeras genom en VPN-server?

Jag kanske omvänt pratar. Jag är inte direkt en expert när det gäller pfSense och nätverk i allmänhet. Jag försöker bara att känna mig fram. Lol

Tack!

Jag skulle seriöst vilja ha en bra handledning som förklarar hur man sätter upp detta med en VPN. Jag tror jag gjorde det rätt men det tog mig flera månader att komma dit och jag vet inte ens säkert. Det är synd att inlärningskurvan är så brant när det gäller vissa saker för personer som börjar med mycket teknisk förmåga men inte mycket nätverkskompetens än

Jag kämpade med samma problem i timmar… fungerande VPN-anslutning (jag hade inga bekymmer med tutorialen), men express VPN:s DNS-läckagetest misslyckades men andra tester lyckades.

Lösningen för mig var att konfigurera DNS-upplösaren ordentligt. Jag satte nätverksgränssnittet till LAN och localhost, samt att jag satte utgående gränssnitt till VPN:et. Det löste det för mig och jag lyckades till slut passera express VPN:s DNS-läckagetest.

Hoppas att det hjälper, annars hör av dig