Rubriken sammanfattar det mesta. Jag använder unbound via DNS-upplösarmöjligheten i pfsense för att lösa mina DNS-frågor. Jag använder också min VPN som utgångsgränssnitt. Enligt min förståelse ska unbound gå direkt till DNS-rootservrarna för att hitta IP-adresser för domäner. Men DNS-läckagetester visar ExpressVPNs IP som servern som löser mina frågor. Jag antar att detta är korrekt eftersom förfrågan till root-servrarna kommer från expressvpn; dock, är det möjligt att expressvpn själva resolutionerar dessa förfrågningar? Jag frågar eftersom dnsleaktest.com visar expressvpns IP-adress, men visar det land där mina förfrågningar löses som Nederländerna när jag använder VPN-servern i Atlanta. (IP-adressen som visas är dock Atlantas server-IP.)
Antar jag att min VPN-leverantör inte resolutionerar mina förfrågningar, skulle det då ge mig mer integritet att dirigera mina förfrågningar genom dem? Det vill säga, kommer DNS-frågorna att strippas på min IP-adress som annan trafik som dirigeras genom en VPN-server?
Jag kanske omvänt pratar. Jag är inte direkt en expert när det gäller pfSense och nätverk i allmänhet. Jag försöker bara att känna mig fram. Lol
Tack!