Äntligen fick jag Linux Mint, älskar det. En problem...hur kan jag använda en VPN på Linux utan att ha terminalen öppen?

Notis: Jag har alla OpenVPN-paket installerade och jag konfigurerade det via terminalen.

Så när jag gick till YouTube för att se om jag kan lösa mitt problem såg jag denna hjälpsamma video

Hur som helst, han använde någon adress, och jag vet inte vilken adress. Använde han sin privata IP? Eller fick han en slumpmässig IP via Proton VPN eller något?

Vill verkligen konfigurera en VPN på Linux Mint utan att ha terminalen öppen.

REDIGERA: Jag klurade ut det, tack

Jag vet inte om Mint använder NetworkManager (men jag tror det) - i så fall bör det finnas ett tilläggspaket tillgängligt, något som NetworkManager-openvpn (det är namnet från den distribution jag använder). Det gör att du kan lägga till dina VPN-anslutningar till nätverksanslutningar och använda dem som om du ansluter till wifi.

ja, du kan definitivt använda en VPN utan terminal, det är skönt.

Läs detta:

https://www.youtube.com/watch?v=mBNLzHcUtTo

Om du använder en webbläsare, installera bara ett tillägg, jag använder Nord VPN. Jag brukade använda ett för Linux, installerat via terminalen, men det var jobbigt att behöva använda terminalen för att aktivera/deaktiviera det. Du kan stänga terminalen, men måste öppna den igen för att stänga VPN.

Jag använder Firefox för utlandskonton, och Chromium för lokaltrafik. Båda har förkonfigurerade VPN.

så ja, jag laddade ner det paketet. Så ja, jag vet hur man lägger till och konfigurerar VPN på nätverket utan terminal, men de adresser jag använde fungerade inte och VPN:t kopplade inte ordentligt. Som du kan se i videon jag länkade. Han skrev vpn. (utblurrad adress) vad var den adressen? Hans personliga IP eller en Proton VPN-adress, jag är lite förvirrad kring det.

Ja, jag är förvirrad kring “gateway” konfigurationsinställningen

Jag menar, det borde vara den enkla delen. Betalar du för eller har på annat sätt tillgång till en VPN-leverantör du vill ansluta till? Han suddade ut det för att det är hans egen VPN, antingen en molnserver han kontrollerar, eller ett VPN som tillhandahålls av jobbet.