Ansluten till gratis nederländsk server, men webbplatser tror att jag är i Dubai. Är min säkerhet komprometterad?

Jag har använt den gratis ProtonVPN-servern i Nederländerna i ett par veckor. Webbplatser som Google och Facebook varnar mig ofta för “misstänkt aktivitet” när jag loggar in med VPN, men de senaste dagarna har de varnat för inloggningar från Dubai. Idag sade Google att jag befann mig i Nederländerna, men all text på Facebook var på arabiska. Det oroar mig mycket. Kan någon ha tillgång till min anslutning på något sätt?

UPPDATERING: För att förtydliga, jag är inte i Dubai och har aldrig varit där. Jag är i ett annat land som är anslutet till nederländsk-servern.

Nej, det är bara fel information i geolokaliseringsdatabasen. Inget att oroa sig för, bara irriterande.

Använder du Android?
Förmodligen har du aktiverat platslärning. Google kommer att upptäcka plats baserat på din platslogg som tillhandahålls av Android. Även om du är ansluten kommer den visa din riktiga plats.

Försök inaktivera platslogg och rensa cache.

Kanske det fungerar. Jag har upplevt samma tidigare och var orolig för detta. Till slut blev det rätt.

Ja.

Rensa cacheminnen. Rensa DNS. Kontrollera DNS-läckor.

Kontrollera din IP-geolokalisering.

Det är troligt att Google använder en föråldrad geolokaliseringsdatabas, vilket visar felaktig information. Du kan säkerställa att din ProtonVPN-anslutning är i ordning genom att ansluta till en server och öppna https://ipleak.net/. Där kan du se din offentliga IP-adress och tilldelad plats.

Du måste ändra din webbläsares tidszon och plats.

Det är fortfarande möjligt att lista ut var du är även om du använder VPN.

Ja, jag har rensat cache, men jag är inte alls bekant med DNS.

Min IP-läge verkar dock vara Nederländerna.

Jag tittade och enligt webbplatsen är jag på en nederländsk IP-adress som jag ska, men Facebook är fortfarande på arabiska av någon konstig anledning.

Hm, jag kanske formulerade rubriken fel. Jag är inte ens nära Dubai. Jag är i ett europeiskt land, ansluter till nederländsk-servern, men plötsligt tror alla webbplatser att jag är i Dubai. Jag var orolig att någon kan ha tillgång till min anslutning på något sätt.

Ja, jag har rensat min historia, cache och cookies. Men det som oroar mig är att jag aldrig har varit i Dubai eller anslutit till en server där.

En IP-geolokaliseringsdatabas har fel land kopplat till den IP-adressen. Så varje webbplats som använder den databasen visas i fel plats.

Spåra serverrutten för att se var dina paket går, vem som hanterar dem och vilka servrar som säger åt dig att skippa.

Det är för att Google använder en föråldrad geolokaliseringsdatabas, vilket visar felaktig information. Dessutom, om du inte rensar cookies eller loggar ut från Google, kommer Google att veta din plats baserat på ditt konto, men detta beror inte på ett problem i ProtonVPN.

www.whoer.net

Gå dit och se vilken data din webbläsare publicerar för regional information.

Huh, det är intressant! Jag har aldrig hört talas om det. Men varför har det hänt bara när jag använder VPN och inte när jag är online utan VPN?

För att de inhemska IP-adresserna från din ISP sällan ändrar geolokalisering.

Åh, rätt, det är vettigt.