Bara en liten påminnelse till alla som vill att Mozilla ska dö. Om detta händer, så kommer alla forks du bytte till också att dö med tiden, eftersom att skriva en webbläsarmotor och fixa säkerhetsbuggar är långt ifrån samma sak som att skapa ett annat skal med ett par nya funktioner kopplade till redan implementerade funktioner.
> då alla forks du bytte till också kommer att dö med tiden,
Inte ens “med tiden”, nästan omedelbart. Ingen av forksarna förgrenar Firefox och gör den till sin egen. De är små mjuka forks. Med undantag för eventuellt Tor Browser, gör forksarna kanske de sista 0,01% eller 0,1% av arbetet själva, och är ständigt beroende av upstream Firefox för de andra 99,9%. De bygger på ~30 miljoner rader kod, och tusentals bidragsgivare.
Vänligen, uppmärksamma.
Det här är precis vad som behöver sägas. Om Firefox dör, gör också alla forks som TOR och DuckDuckGo det. Alternativet kommer att vara Chromium och du kommer att gilla det om du vill att Firefox ska dö. Även om du inte använder Chrome, sitter du fortfarande fast på Chromium, som jag alltid haft små problem med då och då. Firefox är fantastiskt, och det verkar finnas många användare som klagar på varje ändring.
Ingen vill att Mozilla ska dö, tror jag inte. Det vi vill är ärlighet och öppenhet, inte gaslighting genom att säga “du är förvirrad” när deras definition av “sälja data” skiljer sig från vad folk är vana vid.
Får du några fördelar, monetära eller andra, för att avslöja/avluta/flytta (eller vad de nu vill kalla det) användardata?
Ja = Du säljer data.
Nej = Du delar data.
Du har rätt.
Jag önskar att det fanns ett bra alternativ åtminstone på Chromium. Men Firefox + uBlock är fortfarande mycket bättre än kryptoskräp eller Google/Microsoft eller kinesisk/rysk spionprogramvara.
Precis. Det är därför jag inte byter till en fork än. Jag vet inte ens vad ett halv-acceptabelt alternativ är att byta till. Jag var helt oförberedd på detta. Jag har långsamt förberett min ekonomi för att kunna bidra mer till Mozilla för att motverka den rådande förlusten av Google-intäkter, men dessa kommande ändringar i ToS kan jag inte bortse från eftersom jag hanterar andras data på internet och inte har rätt att ge Mozilla rättigheter till böcker jag redigerar, arbetsrelaterad källkod jag laddar upp och olika andra saker. Hälften av de nya sakerna är jag personligen okej med att acceptera, men världsomspännande royalty-free licensmodel går förbi gränsen på ett sätt som kan landa mig i juridiska problem.
Lämnar detta här: https://www.mozilla.org/en-US/privacy/firefox/#how-is-your-data-used För personer som undrar vad dina (valfria) data som delas med Mozilla faktiskt används till.
Ingen anledning att spekulera om ToS.
Problemet jag har med detta haveri är att folk läser ett par stycken som ToS och helt ignorerar någon som helst mening de kan ha, både i kontext och utanför kontext, för att dra slutsatser de vill dra. Jag tror att detta är avsiktligt, det mesta av Reddit styrs av doomposting, och mycket av det doompostingen är för att styra folk mot vad de personligen vill lyfta fram.
Välkommen till vilken tekniksubreddit som helst eller nåt liknande.
Jag har inget problem med FF i första hand, efter att ha läst ändringarna och de senare förtydligandena, men jag tänkte också på detta. Dessutom förväntar jag mig gratis och obetalt utvecklingsarbete. (Jag antar att forks är FOSS, med vissa donationer ibland)
Kanske kan bounties fungera? Men jag undrar hur många som verkligen skulle bidra.
För mig skulle detta inte vara ett problem om a) Mozilla inte kommunicerade detta på det sämsta möjliga sätt genom att tyst ändra sekretesspolicyn b) ändrade den med en uppdatering och visade förändringarna av policyn på “Vad är nytt”-sidan i varje användares webbläsare c) Om de planerar att lagra användardata som standard och hävda att det är deras eget, vilka kontroller finns det för användarna (en kryssruta, en dialogruta, ingenting?) för att fortsätta använda Firefox och inaktivera detta “vi hävdar allt du gör i webbläsaren som vårt eget”.